Jak se nenechat napálit při výběru safari dovolené v Keni (novinky.cz)
- Kategorie: Zpravy z oboru myslivost
Většina cestovatelů, kteří vyrazí do Keni na safari, jsou lidé, kteří se na takovou cestu vydávají jedinkrát za život. Nemají se safari zkušenost, a proto ani netuší, čeho speciálně si všímat při výběru zájezdu a organizující cestovní kanceláře. Připomeneme několik základních věcí, na které si máte dát pozor.
Až budete plánovat svou cestu do Afriky na safari a budete se probírat nabídkami cestovních kanceláří, dejte si veliký pozor, abyste neporovnávali „jablka s hruškami”. Je to důležité především u ubytování, ale i u výběru auta a dalších věcí. V mnoha případech rozhoduje o ceně a kvalitě cesty právě ubytování. Nic proti tábořištím, kde si postavíte svůj stan a přespíte ve velmi prostých podmínkách. Na mnoha místech je to nejlepší způsob, jak prožít skvělé safari. Vadí ale, když někdo neřekne, jak vlastně takové tábořiště (campsite) vypadá a snaží se vyvolat dojem, že se jedná o kemp.
Člověk, který se chystá do Afriky poprvé, nemá šanci bez podrobnějších informací porovnat nabídky a vybrat si tu, která mu bude vyhovovat v kvalitě i ceně. Rozdíl v ceně může být obrovský. Kempoviště může vyjít třeba jen na 15 USD za osobu, běžný kemp za 80 USD za osobu a luxusní na 600 USD na osobu. To všechno byste měli při svém rozhodování vědět.
Kempoviště (tábořiště, campsite) v národních parcích bývá místo (většinou neoplocené), kde můžete přespat a získat tak výhodu pobytu v parku i přes noc. Umožňuje vám to vyrazit na safari brzo ráno a pozdě večer, což denní návštěvníci parku nemohou. Je to většinou jen velmi jednoduše upravené místo, kde si můžete postavit stan, zaparkovat auto, rozdělat za určitých podmínek oheň (ne vždy a všude).
Někdy jsou k dispozici společné toalety a společná umývárna, ale není to 100% pravidlem a málokdy dopředu zjistíte, zda jsou toalety a umývárna v provozu, zda mají dostatek vody apod. Na kempovišti většinou chybí ostraha a funguje tu princip: „kdo dřív přijde, ten má místo”. To, že budete spát na kempovišti a zůstanete přes noc v parku, musíte nahlásit při vjezdu do parku, musíte zaplatit poplatky a zaregistrovat se. Nemůžete se tedy (většinou) rozhodovat až během návštěvy parku.
Kempy té nejvyšší kvality se v posledních letech snaží odlišit od ostatních celkovým pojetím. Poskytují velmi stylové a kvalitní ubytování, nachází se na nádherných místech, poskytují dokonalé služby a na hony se vyhýbají masové turistice. Na světě je dost lidí, kteří dávají přednost kvalitě, jedinečnosti, velmi osobní službě a soukromí. Glamping – kouzelné kempování – všechno tohle nabízí. Co je lepší, kempoviště, kemp nebo glamping?
Vlastně je to velmi špatně položená otázka. Všechny druhy přenocování při safari mohou být v pořádku, pokud si je vyberete s plným vědomím, že víte, do čeho jdete a chcete právě takto safari prožít. Někomu vyhovuje to, jinému ono. Jen si dejte pozor na to, co doopravdy platíte a neporovnávejte jen celkovou cenu. Mějte na paměti, že není kemp jako kemp. Nejčastější triky při prodeji poznávacích zájezdů na safari.
1. Nejasný program
Jakmile nemá cestovní kancelář jasný program pro jednotlivé dny a nabízí obecný program na několik dnů dohromady, je to signál, který varuje. Cestovní kancelář přece musí vědět, co vám za vaše peníze nabízí. Ptejte se na konkrétní program v jednotlivých dnech. Jakmile nedostanete jasnou odpověď, jděte raději o dům dál.
Ptejte se, jak dlouho program trvá, nespokojte se s informací typu: polodenní výlet, celodenní výlet. Například pro Američana je polodenní výlet maximálně 2,5 hodiny a celodenní výlet maximálně 5 hodin. Rozdílná cena zájezdu může znamenat i úplně rozdílný rozsah služeb, které cestovní kanceláře nabízejí.
Nespokojte se s příliš stručnými popisy typu: „Uvidíme kráter Ngorongoro...” Nedá se totiž rozpoznat, zda se na něj podíváte z horní hrany kráteru, nebo do něj vstoupíte, jak dlouho v něm pobudete a zda máte v ceně i poplatek za vstup. Ten je mimochodem k dnešnímu dni 220 USD a to je hodně znát, pokud jej máte nebo nemáte v ceně zájezdu.
U poznávacího zájezdu je program základ, a teprve když máte jasno v programu, můžete porovnávat zájezdy jednotlivých cestovních kanceláří, do té doby byste mohli nakupovat zajíce v pytli, i když sám sebe nazývá „splněný sen”.
2. Nevím, s kým poletím
U leteckých poznávacích zájezdů je doprava velmi důležitou součástí. Jsou i cestovní kanceláře, které lákají své klienty na velmi nízkou cenu, kterou pak nejsou schopny dodržet. Následně se můžete dozvědět, že kalkulovaly do ceny letenku za tzv. „běžný tarif”, který ale právě teď už není k dispozici a klienti si musí připlatit mnoho tisíc korun navíc.
Nepodlehněte pocitu, že tak jednají všechny cestovní kanceláře a raději se poptejte na víc místech. I podle toho, jakou odpověď dostanete, poznáte kdo to s vámi myslí dobře. Ceny letenek se v čase opravdu mohou měnit, solidní cestovní kancelář ale jedná s klientem s otevřeným hledím.
Pokud cestovní kancelář při prodeji zájezdu neví, s kým poletíte, je to divná věc. Jak mohla spočítat cenu, když nemá konkrétního dodavatele letenky? Jak mohla sestavit program, když neví, kdy přiletíte do cílové destinace a v kolik z ní budete odlétat? Trvejte na přesné a jasné informaci, na letovém řádu (zde hovoříme o pravidelných letech), na informaci s kým letíte. Kdo vám neodpoví, není dobrým partnerem pro vaši cestu, jděte o dům dál.
3. Nevím, kde budu bydlet
Před 20 lety možná stačilo, když cestovní kancelář oznámila svým klientům, že je ubytuje během zájezdu v „hotelech turistické kategorie”. Před 15 lety možná stačilo oznámení o tom, že budete ubytováni ve „3* hotelech”. Pokud se s takovou informací spokojíte, jste sami proti sobě. Cestovní kanceláře mají povinnost dát vám ještě před sepsáním smlouvy informace o tom, kde budete bydlet. A nejde pouze o to, abyste si mohli zkontrolovat, zda kvalita hotelu odpovídá vašim požadavkům, ale i o to, kde se hotel nachází. Pokud jedete poznávat nějaké město, je veliký rozdíl, jestli bydlíte v centru a vše potřebné máte jen pár minut pěšky, nebo naopak bydlíte někde daleko na okraji města a za vším musíte cestovat taxíkem nebo veřejnou dopravou.
4. Nevím, co je a není v ceně
Porovnávejte nabídky jednotlivých cestovních kanceláří až tehdy, kdy víte úplně přesně, co má která cestovní kancelář v ceně. Nedejte na své představy a sny, dejte jen a jen na to, co máte opravdu potvrzeno. Skryté budoucí výdaje vás mohou velmi nemile překvapit. Vstupy do národních parků a památek, platby za místní dopravu, různé typy stravování apod.
Napište si vlastní přehled toho, co chcete na cestě opravdu vidět, proč na zájezd jedete a bez čeho nemá pro vás smysl. Pak si porovnejte, zda to vše je v nabídce a pokud ne, co vás to bude na místě stát. I tady je nutné vědět, jak letíte a kde budete bydlet. Když budete čekat na přestup 6 nebo více hodin, přijdete o čas a utratíte další peníze za restauraci, a když budete bydlet mimo místa vašeho zájmu, zaplatíte další peníze za dopravu k nim. Laciná nabídka jedné cestovní kanceláře může při připočítání těchto výdajů najednou vypadat úplně jinak a může být mnohem méně výhodná než nabídka jiné cestovní kanceláře, původně vypadající jako dražší.
Utrácíte za svou dovolenou mnoho peněz a možná pojedete do cílové země pouze jednou za život, tak se podle toho chovejte.
5. S jak velkou skupinou budu cestovat?
Na cenu zájezdu a na jeho průběh má samozřejmě vliv i to, s jak velkou skupinou budu cestovat. Například na safari je ideální skupina maximálně 6 osob, protože do terénního vozu se víc lidí pohodlně nevejde, pro běžné poznávací zájezdy do Keni to může být i 12 nebo dokonce 16 osob. Zvažte, co je pro vás vhodné a chtějte jasnou odpověď od cestovní kanceláře.
Při velkých skupinách (20 a více osob) se ztrácí intimita skupiny, stále se na někoho čeká, lidé nesedí u jednoho stolu, špatně se drží rytmus cesty a i průvodce má problém, aby výklad slyšeli všichni. Během pěší chůze se stále někdo zdržuje za skupinou, a když dorazí, ptá se na věci dávno již zodpovězené apod. Nenechte se odbýt a trvejte na tom, ať vám cestovní kancelář řekne, kolik je maximální počet lidí ve skupině.
6. Vyprodáno, vyprodáno, vyprodáno
Renomé a zkušenost s danou destinací patří určitě k argumentům, proč cestovat právě s dotyčnou cestovní kanceláří. Ty cestovní kanceláře, které to nemyslí s klientem úplně upřímně, jsou si toho dobře vědomy. Jedním z triků, který používají, je informování o tom, kolik zájezdů mají nebo loni měli vyprodaných. Z hlediska aktuální nabídky je to vlastně nesmysl, protože to vyprodané si nemůžete koupit, tak proč vám něco takového sdělují. Jenže o to jim nejde. Jde o to, vyvolat dojem, že jsou zkušení a osvědčení. Nedejte se nachytat a držte se výše uvedených rad.
Kouzlo bývá vždy ukryto v detailu. Čím více detailů budete o své plánované cestě vědět, tím snáze si vyberete zájezd seriózní cestovní kanceláře, který vám bude vyhovovat. Ušetříte si tak zklamání. I velmi solidní cestovní kancelář, která destinaci zná, může v popisu použít výraz, který vy pochopíte úplně jinak. V horším případě by mohlo jít o záměrnou manipulaci v touze vypadat levněji či atraktivněji nebo více vydělat. Nic nechvátá tolik, abyste se nemohli důkladně informovat a rozhodnout se kvalifikovaně. Čím méně známou exotickou zemi chcete poznat, tím víc času a pozornosti věnujte výběru.