Přihlásit

O zotavení vlka sraženého autem v Českém Švýcarsku poskytl informace jeho obojek

Telemetrický obojek poskytl výzkumníkům informace o zotavení vlka, kterého koncem listopadu srazilo auto mezi Děčínem a Českou Kamenicí. Srážka, kterou zachytila kamera, vypadala podle mluvčího Správy Národního parku České Švýcarsko Tomáše Salova beznadějně. Díky obojku, který se vlkovi letos na jaře podařilo nasadit vědcům z České zemědělské univerzity (ČZU) v Praze, jsou k dispozici data o tom, že vlk srážku přežil. Nějakou dobu pobýval na malém prostoru v lese, teď opět přebíhá silnici, kde se kolize stala, uvedl 13. prosince mluvčí v tiskové zprávě.

Doporučeno O zotavení vlka sraženého autem v Českém Švýcarsku poskytl informace jeho obojek Vlk s telemetrickým obojkem v NP České Švýcarsko na snímku z fotopasti pořízeném zhruba tři týdny po kolizi s osobním autem. Foto: Správa NP České Švýcarsko/REDEMA

O kolizi s vlkem existuje záznam z palubní kamery osobního automobilu. Záznam řidič poskytl nejprve známému členovi Vlčích hlídek organizovaných Hnutím DUHA Šelmy, to jej následně předalo vědcům z ČZU a Správě Národního parku České Švýcarsko, která se do monitoringu volně žijících živočichů rovněž trvale věnuje.

„Spolu s dalšími partnery aktuálně pracujeme v Českosaském Švýcarsku na výzkumném projektu REDEMA. Ten je sice zaměřený především na populaci jelena, monitorujeme ale i vlky, abychom měli podrobnější informace o jejich počtu, pohybu a získali také přesnější představu o jejich vlivu na množství jelenů,“ řekl Aleš Vorel z Fakulty životního prostředí ČZU. Doplnil, že k metodám monitoringu patří také telemetrické sledování zvířat. „Vysílací obojky se nám podařilo nasadit i několika vlčím jedincům, a právě tento přístup nám přináší unikátní poznatky,“ řekl.

Data z telemetrického obojku ukazují, že se vlk z místa srážky uchýlil do nedalekých lesů v Českém Švýcarsku, kde se pak několik dní pohyboval na malém prostoru. Postupem času začal okruh svého působení opět rozšiřovat a nyní je aktivní ve většině teritoria. „Dokonce již opakovaně překonal silniční komunikaci, na které ke kolizi došlo. Není známo, zda po srážce s vozem má znatelné následky, lze však již vyloučit vnitřní zranění nebo takové, které by vlkovi zcela znemožňovalo lovit,“ uvedl Salov.

Že je vlk navzdory události v poměrně dobré kondici, potvrzuje i snímek z fotopasti v národním parku z 10. prosince. V pravé části hrudníku je na fotografii viditelná skvrna na srsti, není ale zřejmé, zda s kolizí nějak souvisí. Srážky s vozidly patří k nejčastějším příčinám úhynu velkých šelem, jako je vlk nebo rys. „Současný případ jasně ukázal, jak nedocenitelné informace telemetrický obojek může přinést, protože došlo k vzácné situaci, kdy kolizi přežilo zvíře vybavené vysílajícím obojkem. Máme tak unikátní příležitost v přímém přenosu sledovat následný osud takto postiženého jedince,“ uvedl Vorel.

V rámci REDEMA vědci letos telemetricky sledovali tři vlky ve třech vlčích teritoriích v širší oblasti Českého Švýcarska, šlo o jednoho samce a dvě samice. Sledování polohy je možné jen u samce, obě samice obojek ztratily a monitoring jejich polohy tím skončil. Monitorovací obojky jsou konstruované tak, aby poté, co splní svou úlohu, samočinně odpadly.

Pro účely výzkumu je dále telemetricky sledováno 27 jelenů či laní, a to jak na české, tak na německé straně regionu. Monitoring obou druhů zvířat v rámci projektu zahrnuje širší spektrum metod, mezi něž patří například i instalace a pravidelné stahování dat z fotopastí.

Podle TZ Správy NP České Švýcarsko a ČTK

Poslední změna: 16.12.2024 11:34

(0 hlasů)

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.