Přihlásit

Divočáci na silnici. Brzdit, ale neuhýbat (Mladá fronta DNES)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

PRAHA
Dva zranění lidé a tři mrtvá divoká prasata – to jsou následky havárie několika aut po střetu se stádem divočáků. Došlo k němu uprostřed noci ze soboty na neděli v Praze na Štěrboholské spojce.

            Náraz prvního auta způsobil řetězovou reakci. Záchranáři odvezli do nemocnice ženu a muže s otřesem mozku. Na místě zasahovali i hasiči a komunikaci se podařilo zprůjezdnit až po třetí hodině ranní.

            „Koukal jsem na fotografie a bylo myslím štěstí, že to první auto vzalo zvíře přesně na prostředek. V německém automotoklubu, kde to svého času zkoumali, zjistili, že nejlepší reakcí v takové situaci je začít prudce brzdit a narazit do zvířete čelně. Hůř může naopak dopadnout snaha se zvířeti vyhnout a třeba pak vletět někam do stromu,” popsal Luděk Králíček z Českomoravské myslivecké jednoty.

            Podle něj šlo ve Štěrboholích zřejmě o „rodinnou tlupu”, kdy bachyně vedla roční selata.

Zvěř se aut nebojí Řetězová havárie opět oživila problém s přemnožením černé zvěře, která se v zimě navíc stahuje blíže k městům a ohrožuje řidiče.

            „Zvěře je v Praze čím dál víc, protože v zemědělské krajině nemá klid ani potravu. Osobně jsem nedávno sbíral ze silnice sraženou srnu a krátce poté i lišku. Loni v pražské Troji ulovili kňoura, který měl přes sto padesát kilogramů,” dodal Luděk Králíček. Druhým místem, kde se v Praze často objevují divočáci, je Zbraslav.

            Určitým řešením je budování přechodů pro zvěř, kdy se část silnice oplotí a zvířata se svedou na betonový most, který se nechá zarůst a potřísní se zvířecím pachem, třeba navezeným trusem z obory. Podle Králíčka to však není šťastná volba vždy a všude.

            „Když se dokončoval Lochkovský tunel poblíž Zbraslavi, betonářská lobby pustila státu žilou a přechody pro zvěř se tam udělaly úplně zbytečně. Tím pádem se do metropole tlačí ještě více zvířat. Naopak přechod pro zvířata citelně chybí na dálnici D1 u Jihlavy, kde je pravěká migrační cesta zvěře. Před pár lety tam kamiony zmasakrovaly stádo divočáků,” říká Králíček.

Experti poukazují na to, že současná krajina je rozporcována silnicemi a zvířata se ocitnou v úzkých, protože se oddělí od vodního zdroje. Z krajiny mizí tůňky a potoky a zvěři nezbývá než migrovat. „Zvěř bohužel nevnímá automobily jako nebezpečí. Jenom za loňský rok jsme sbírali po Praze 74 srnek, které převážně srazila auta. Pro zvířata mívá taková srážka většinou fatální následky,” podotýká šéf záchranné stanice v Praze-Cholupicích Petr Kolomazník.

Přemnožení divočáci jsou problémem na mnoha místech Česka. Teď v zimě hledají potravu poblíž sídlišť. Vybraní myslivci je mohou střílet i přímo v metropoli, a to na základě povolení magistrátu. „Má to přísná pravidla, protože střílíme vlastně v zástavbě. U nás v Troji jsem střelil za poslední tři roky tak deset kusů. Divočáci nám chodí přes tramvajovou zastávku, naštěstí tu žádná hlavní silnice nevede,” popsal Ladislav Míča z mysliveckého spolku v Praze 8.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.