Lovecký jarmark (Bar Life)
- Kategorie: Zpravy z oboru myslivost
Jedním z vrcholů německé festivalové sezony a zcela jistě největší letošní akcí značky Jägermeister byl říjnový Wolfenbütteler Festplatz v Berlíně. Než se ale na takovou party vypravíte, chce to pořádnou teoretickou i praktickou průpravu. V čem spočívá? V návštěvě místa, kde se tento známý likér vyrábí, a barů, které s ním umějí skvěle pracovat.
Když v roce 1878 Wilhelm Mast založil v dolnosaském městečku Wolfenbüttel továrnu na výrobu octa, nemohl ani tušit, co všechno tím dává do pohybu. I když ještě o něco větší roli v celém příběhu sehrál jeho syn Curt. Spíše než ocet jej zajímaly bylinné extrakty, a tak sestavil recepturu na likér. V rodném listě má Jägermeister napsáno: 1934. Curt Mast osobně pro něj hledal i dostatečně bytelnou láhev. Traduje se, že doma v kuchyni vybrané vzorky pouštěl z výšky na podlahu, dokud nenašel tu pravou. O názvu likéru nemusel moc přemýšlet - byl milovníkem lovu, a tak lovcům zasvětil i svou hořkou. Někdy si dobře prohlédněte etiketu - kromě jelena s křížem, jenž je spjat s patronem lovu sv. Hubertem, je na ní citát z lovecké poémy Oskara von Riesenthala.
Cesta světem
Bezmála tři desítky let byl Jägermeister víceméně německou záležitostí, na exportu se začalo pracovat až v 60. letech minulého století, přičemž prvními trhy byly Rakousko a Švýcarsko, ale také Benelux, Dánsko a USA. Cílové trhy se postupně rozrůstaly a dnes je likér k dostání ve více než 90 zemích. Vloni se ho prodalo 89,2 milionu 0,7l láhví, z toho přes 80 % za hranicemi Německa. Je tak 7. nejprodávanější značkou na světě.
Silnou stránkou Jägermeistera je od počátku marketing. Úspěch sklízely už domácí reklamní kampaně v 50. letech, dobrým tahem byl i sponzoring fotbalového týmu Eintracht Braunschweig, který patří k zakládajícím členům Bundesligy, o dvě desetiletí později. Při vytváření prodejních strategií se firma vždycky snaží vydat vlastní cestou, ale hledá i řešení zohledňující zvláštnosti jednotlivých trhů. Něco však funguje všude - třeba krásné hostesky, které objíždějí podniky a dávají hostům namraženého Jägera ochutnat. "V globálním měřítku se také uchytil koncept tap machines, mrazicích strojů na Jägermeistera, jichž je dnes v 50 zemích v provozu na 130 000," říká brand manažer Pavel Starka.
Silné je spojení likéru s hudbou. Tento trend má kořeny v 90. letech v USA, kde byla značka oslovena několika kapelami s žádostí o sponzoring. Dnes jich podporuje kolem 230 a od roku 2002 organizuje i vlastní tour. Má dokonce i svou vlastní kapelu - a je to dechovka! Hraje ovšem moderní muziku a tvoří ji vcelku početná parta mladých lidí hrajících výhradně na dechové nástroje a bubny.
Co je v láhvi?
Jägermeister je dodnes v majetku rodiny svého zakladatele a stále se vyrábí ve Wolfenbüttelu, i když už v nových výrobních prostorách. Moderní fabrika vybavená nejnovějšími technologiemi má i svou návštěvnickou trasu, jež mapuje historii produktu i marketingových aktivit značky (ve vitrínách najdete třeba zajímavé láhve určené v různých dobách pro různé trhy) a také alespoň částečně - hlavně prostřednictvím videa - poodhaluje výrobní proces.
Jak známo, Jägermeister se vyrábí macerací 56 druhů koření, bylin a dalších přísad v neutrálním lihu, a to po dobu šesti týdnů. Na jedné ze zastávek návštěvnické trasy si jich můžete osahat a ovonět pětadvacet - třeba pomerančovou kůru, badyán, lékořici, šafrán, zázvor, jalovec, muškátový květ, galgán, heřmánek, levanduli. Tyto botanicals jsou rozděleny na několik částí, celkem se pracuje se sedmi maceráty, jež se pak namíchají v potřebném poměru. Důležitou součástí výrobního procesu je také zrání po dobu jednoho roku ve velkých dubových sudech - těch byste ve wolfenbüttelských sklepích napočítali 445. A před plněním do láhví je třeba ještě přidat vodu, destilát, karamel a cukr. Teprve pak je likér hotov.
Inspirace od nejlepších
Nejčastěji se Jägermeister pije namražený na -18 °C, popřípadě v mixech s Red Bullem, tonikem nebo třeba zázvorovým pivem. Němečtí barmani ale mají v zásobě podstatně sofistikovanější drinky. Stačí v Berlíně obejít pár barů a máte inspirace na týdny. Tři příklady za všechny: bar Marqués, hotel Ritz a Le Croco Bleu. Berlínský bar Marqués by mohli milovat všichni, kdo si oblíbili londýnský Nightjar, určité inspirační paralely zde totiž existují. Mají tu také jednu vychytávku, co se servisu Jägera týče. V zadní místnosti najdete stůl s instalovaným zvonkem - stačí zazvonit a láhev "loveckého" likéru se do několika minut objeví na stole. Dát si tu ale můžete třeba i koktejl nazvaný Uncle Hubert, jenž obsahuje 3 cl Jägermeistera, 2 cl likéru St. Germain, 2 střiky Angostury a 1 cl čerstvé limetové šťávy.
Kdo někdy v Londýně navštívil Artesian bar, ví, že se barů v pětihvězdičkových hotelech netřeba bát - ba právě naopak, může tam být i zábava. V Berlíně si připište na seznam bar The Curtain Club v hotelu Ritz. Vládne mu čerstvý držitel titulu Mixolog roku z Bar Conventu Arnd Henning Heissen a o pořádnou show se umí postarat opravdu dokonale. Z drinků zkuste třeba English Breakfast (3,5 cl rumu Gosling, 1,5 cl koňaku Rémy Martin, 2 cl čerstvé limetové šťávy, 2 cl domácího grapefruitového sirupu a 0,5 cl Jägermeistera).
Relativně nedávno otevřený bar Le Croco Bleu stojí za návštěvu už pro nevšední interiér připomínající spíš přírodovědné muzeum než nálevnu. A drinky tu dělají skvělé, s Jägerem třeba Curt Mast. Skládá se ze 3 cl Jägermeistera, 1 cl domácího vanilkového sirupu, 1 cl čerstvé limetové šťávy, trošky třešňové marmelády a 2 lístků bazalky.
Jarmark v elektrárně
Spojení Jägermeistera s hudbou má mnoho podob. Ta, již dostal v Berlíně 12. října večer a v noci, dostala jméno Wolfenbütteler Festplatz. Stará, léta nepoužívaná berlínská elektrárna se proměnila v jeden velký jarmark. Zpočátku se hlavní dění, tedy koncerty kapel, atrakce, jaké známe z jarmarků a tradičních poutí, a samozřejmě bary s Jägermeisterem, soustředilo v přízemí, postupem večera bylo ale pěti tisícovkám návštěvníků zpřístupněno i 1. patro a vybraným hostům ještě jedno další. Na pódiu se postupně vystřídalo několik kapel, konkrétně Kamikaze Queens, Friska Viljor, Bonaparte, Main Act a We Love Machines, a nechyběla ani Blaskapelle, tedy zmíněná dechovka wolfenbüttelského likéru, jejíž vystoupení bylo oficiálním vyvrcholením programu. Jeho neoficiální část tím ale teprve začala.
***
MENU
S Německem, jeho bary a produkty jsme vás stručně seznámili už v minulém Barlife, pár témat k probrání nám ale ještě zůstalo. Tak třeba nejznámější německý likér, jeho historie, současnost a samozřejmě i využití za barovými pulty.
Stačí zazvonit a láhev "loveckého" likéru se do několika minut objeví na stole.