V Královéhradeckém kraji přibývá srážek aut se zvěří, lesníci nasazují pachové bariéry (zpravy.rozhlas.cz)
- Kategorie: Zpravy z oboru myslivost
V Královéhradeckém kraji přibývá nehod, při kterých se srazí auto se zvěří. Jen loni šetřili policisté takových případů 380. Může za to třeba přemnožená zvěř, ale také neopatrnost řidičů. Lesníci se pak snaží srážkám předcházet, třeba instalací pachových bariér.
"Za zatáčkou vyrazila srna, tak deset metrů před námi. Neudělali jsme vůbec nic. Až srna odlétla, tak jsme zastavili. Škoda byla za 65 tisíc," popisuje Milan Neškrabal ranní nehodu, která se stala na jaře v lesích na východ od Hradce Králové. A podobných střetů každým rokem v regionu přibývá. Mluvčí policistů v Královéhradeckém kraji Ivana Ježková nahlíží do statistik z posledních let. Nejčastěji vběhne pod kola zajíc, srna nebo divoké prase. "V roce 2009 jsme evidovali 246 těchto nehod, o rok později už 266, v roce 2011 už 314 a v roce 2012 už 380 těchto nehod. Za první čtyři měsíce roku 2013 sledujeme už o 11 nehod víc než za porovnatelné období," upřesňuje Ježková.Lesníci se snaží podobným nehodám bránit různými způsoby. Nadlesní královéhradeckých městských lesů Tomáš Janovský mi ukazuje žlutohnědou pěnu, na stromech podél frekventované silnice z Třebechovic směrem na Pardubice. "V podstatě je to montážní pěna, do které se přidává látka, která odpuzuje zvěř. Odborně se to nazývá pachové zradidlo neboli pachový ohradník. Tohle je případ imitace lidského pachu," vysvětluje Janovský.
Žádné úhybné manévry
Nastříkání pachové bariéry stojí ve dvoukilometrovém úseku do 15 tisíc korun. Ročně tady lesníci evidovali až 20 srážek aut se zvěří. Pachové bariéry ale nefungují stoprocentně."Pokud omezíte přecházení zvěře třeba jenom ze sedmdesáti osmdesáti procent, tak už je to poměrně významné procento. Určitě tomu nezabráníme na sto procent, to by se kolem silnice musely vybudovat ploty, jako jsou třeba kolem dálnic. Ale to je asi nerealizovatelné," doplňuje Janovský. Připomíná, že největší nebezpeční srážky se zvěří hrozí za úsvitu a soumraku. "Pokud vyjíždím do lesního úseku cesty, tak zbystřit pozornost, protože celkem logicky se dá předpokládat, že se tam nějaká zvěř bude nacházet. Pak počítat s tím, že nepůjde jenom jeden kus. Že půjdou minimálně dva, někdy i tři," dodává Janovský. Na závěr rada odborníka na bezpečnou jízdu - zvěři se nikdy nevyhýbat. "Jednoznačné doporučení je, ve chvíli, kdy přijde zvíře před auto, okamžitě brzdit do rovných kol a čekat na náraz. Nedělat žádný úhybný manévr, který by mohl být velmi nebezpečný, protože hodně lidí, kteří se vyhýbají zvířatům, tak si můžou hrozně moc ublížit jenom proto, že chtějí ochraňovat zvíře, a ne sebe," dodává instruktor defenzivní jízdy Vít Jedlička.
"Za zatáčkou vyrazila srna, tak deset metrů před námi. Neudělali jsme vůbec nic. Až srna odlétla, tak jsme zastavili. Škoda byla za 65 tisíc," popisuje Milan Neškrabal ranní nehodu, která se stala na jaře v lesích na východ od Hradce Králové. A podobných střetů každým rokem v regionu přibývá. Mluvčí policistů v Královéhradeckém kraji Ivana Ježková nahlíží do statistik z posledních let. Nejčastěji vběhne pod kola zajíc, srna nebo divoké prase. "V roce 2009 jsme evidovali 246 těchto nehod, o rok později už 266, v roce 2011 už 314 a v roce 2012 už 380 těchto nehod. Za první čtyři měsíce roku 2013 sledujeme už o 11 nehod víc než za porovnatelné období," upřesňuje Ježková.Lesníci se snaží podobným nehodám bránit různými způsoby. Nadlesní královéhradeckých městských lesů Tomáš Janovský mi ukazuje žlutohnědou pěnu, na stromech podél frekventované silnice z Třebechovic směrem na Pardubice. "V podstatě je to montážní pěna, do které se přidává látka, která odpuzuje zvěř. Odborně se to nazývá pachové zradidlo neboli pachový ohradník. Tohle je případ imitace lidského pachu," vysvětluje Janovský.
Žádné úhybné manévry
Nastříkání pachové bariéry stojí ve dvoukilometrovém úseku do 15 tisíc korun. Ročně tady lesníci evidovali až 20 srážek aut se zvěří. Pachové bariéry ale nefungují stoprocentně."Pokud omezíte přecházení zvěře třeba jenom ze sedmdesáti osmdesáti procent, tak už je to poměrně významné procento. Určitě tomu nezabráníme na sto procent, to by se kolem silnice musely vybudovat ploty, jako jsou třeba kolem dálnic. Ale to je asi nerealizovatelné," doplňuje Janovský. Připomíná, že největší nebezpeční srážky se zvěří hrozí za úsvitu a soumraku. "Pokud vyjíždím do lesního úseku cesty, tak zbystřit pozornost, protože celkem logicky se dá předpokládat, že se tam nějaká zvěř bude nacházet. Pak počítat s tím, že nepůjde jenom jeden kus. Že půjdou minimálně dva, někdy i tři," dodává Janovský. Na závěr rada odborníka na bezpečnou jízdu - zvěři se nikdy nevyhýbat. "Jednoznačné doporučení je, ve chvíli, kdy přijde zvíře před auto, okamžitě brzdit do rovných kol a čekat na náraz. Nedělat žádný úhybný manévr, který by mohl být velmi nebezpečný, protože hodně lidí, kteří se vyhýbají zvířatům, tak si můžou hrozně moc ublížit jenom proto, že chtějí ochraňovat zvíře, a ne sebe," dodává instruktor defenzivní jízdy Vít Jedlička.