Zvěř je strašák pro řidiče (5plus2)
- Kategorie: Zpravy z oboru myslivost
Na silnicích v regionu je dvakrát větší riziko nehody s lesními zvířaty než jinde. Nejrizikovějším úsekem je cesta, která vede poblíž Luhačovické přehrady.
ZLÍNSKÝ KRAJ
Daňka, laň, srnu a dva jeleny srazili řidiči osobních aut během jediného víkendu na Uherskohradišťsku. Všech pět nehod se stalo od pátečního večera do nedělního poledne v druhé polovině října, dvě z nich na trase mezi Starým Hrozenkovem a Bystřicí pod Lopeníkem.
V počtu nehod se zvěří to sice byl extrémní víkend, ale daleko od reality, která panuje na silnicích ve Zlínském kraji, nemá. Od dubna do září tady byla zvěř účastníkem nehody dvakrát častěji než jinde v republice. Vyplývá to ze statistiky nazvané Srna index, kterou pravidelně dvakrát do roka zpracovává Generali Česká pojišťovna spolu s Centrem dopravního výzkumu.
Zvlášť na podzim bývají čísla vyšší. Nárůst souvisí také se změnou času.
„Dopravní špička se skokově posune o hodinu, zvěři ale nikdo nevysvětlí, že má chodit jindy, protože lidé jezdí do práce podle hodin,“ varuje krajský koordinátor BESIP Zdeněk Patík.
„Následkem bývá významný nárůst střetů,“ potvrzuje expert Centra dopravního výzkumu Michal Bíl.
Nepomáhají ani pachové ohradníky kolem silnic. Zvěř se jim přizpůsobí, navíc odpuzující látka po čase vyprchá.
„V každém případě je to na nás, na řidičích, abychom byli ostražití a počítali s tím,“ připomněl Patík.
Velký počet lesních úseků
Ve Zlínském kraji je hodně lesních úseků. Zvěř, hlavně vysoká, ale přechází i mezi poli nebo třeba k vodě. To je případ úseku u Pozlovic, který z aktuálního pozorování vyšel jako nejkritičtější. Jde o část silnice druhé třídy, jež vede nad Luhačovickou přehradou. Z obou stran ji lemuje les.
Na úseku dlouhém 2,1 kilometru došlo během sledovaného období k 15 nehodám se zvěří. Z toho osm se jich stalo na 204 metrech, tedy v podstatě na jednom místě.
„Zvěř tam přechází k přehradě. Je skutečně potřeba dávat pozor,“ vysvětlil předseda dozorčí rady mysliveckého sdružení Komonec Pozlovice Karel Mlček. Stavy zvěře jsou přitom v normě. Že by byla přemnožená, Mlček odmítl. Když odborníci přepočetli počet nehod, kterých řidiči v rámci Zlínského kraje nahlásili 637, a délku silniční sítě, vyšlo jim, že tady hrozí podobná nehoda na každých 3 kilometrech a 400 metrech. Průměr za celou zemi je každých 6 kilometrů. Přesto je jejich počet nižší než za stejné období loni, kdy jich policie evidovala 642. Výrazně však narostla výše škod. Z loňských 25 milionů se vyšplhala na 58 milionů korun.
„To je víc než dvojnásobek,“ řekl Patrik Nauš z Generali České pojišťovny. „Zhruba desetiprocentní nárůst evidujeme v celé zemi.“
Na nárůstu se podílí neustále se zdražující materiály, náhradní díly a ceny za servis.
Co do výše škod je Zlínský kraj třetí nejhorší, region má ale jednu z nejkratších silničních sítí a přepočet nehod na kilometry ho proto řadí mezi nejrizikovější kraje. Pozitivní zprávou je, že řidiči v drtivé většině vyvázli ze střetů bez vážných následků na zdraví. Těžce zranění byli za poslední půlrok dva, oba v Královéhradeckém kraji.
Odborníci na dopravu a ochranu přírody dali dohromady soubor rad, jak nehodám se zvěří předcházet. Z nich jednoznačně vyplývá, že nejdůležitější je pozornost a také schopnost předvídat.
Zdroj: 5plus2, Zlínsko a Uherskohradišťsko, 25. 11. 2022