Montessori škola v Polné chystá otevření prvního ročníku nové střední školy (ČTK)
- Kategorie: Zpravy z oboru myslivost
Montessori mateřská a základní škola v Polné na Jihlavsku připravuje na letošní září otevření prvního ročníku své nové střední školy. Bude žáky vzdělávat v oboru ekologie a životní prostředí. Plánuje, že žáci budou mít vlastní farmu i školní podnik. A časem také internát, aby střední školu mohly navštěvovat i děti z větší vzdálenosti. Zatím má sedm zájemců, další se mohou hlásit do druhého kola přijímacího řízení. O přijetí bude rozhodovat i jejich motivace, řekla ČTK ředitelka školy Lenka Marková.
"Obor ekologie a životní prostředí budeme vyučovat v montessori konceptu, to znamená, že děti budou hodně v praxi, budou se s námi podílet na vzniku farmy, školního podniku a dalších aktivit, které se ke škole vážou. Nebudou jen v roli, řekla bych, pasivních příjemců vzdělávání, ale budou se s námi podílet na učebním plánu a budou mít nadstandardní míru praxe a praktických zkušeností hned od prvního ročníku," řekla Marková. Druhé kolo přijímacího řízení bude podle ní vyhlášené na začátku května, bližší informace naleznou zájemci na webu školy.
Škola bude spolupracovat se záchrannou stanicí Pavlov i jihlavskou zoologickou zahradou, kde se bude pravidelně vyučovat zoologie. "Vyjednáváme i spolupráci s Agenturou ochrany přírody a naším velkým partnerem bude ekologické centrum Chaloupky," řekla Marková.
"Mám na starosti odbornou část (výuky). Nabídli jsme pro praxe i naše pracoviště, která jsou všechna stejně vzdálená od Polné," řekl za Chaloupky Martin Kříž. V Domě přírody by se mohli žáci věnovat práci s veřejností, v zařízení Baliny si vyzkouší i práci se zdravotně postiženými, funguje tam zahradní terapie.
Pro vlastní farmu získala škola letos zjara vhodné pozemky, vedle pěstování rostlin se bude věnovat i chovu zvířat se zaměřením na etiku chovu. Její založení bude součástí výuky, žáci si budou muset ujasnit, co chtějí pěstovat a chovat, jaké teoretické znalosti k tomu potřebují, jakou legislativu musejí dodržet, zda je na to možné získat nějaké finance, jak a kde. Vedle zemědělství chce škola nabízet přesahy i do dalších odvětví, včetně pedagogiky. "Máme cíl, že školní podnik by produkoval nějaké výukové programy pro školkové děti a základní školy, protože to si můžeme zároveň vyzkoušet na našem vzorku. Nabízeli bychom to potom i do škol. Takže naši žáci budou mít i pedagogické zkušenosti v environmentální oblasti," řekla Marková.
Meruzalka v Polné provozuje mateřskou a základní školu. Střední škola začne letos fungovat v jejích prostorách, do roka by měla začít přístavba určená přímo pro středoškoláky. Po maturitě by mohli pokračovat ve studiu přírodovědných a humanitních fakult. "Mohou se klidně profilovat jako firemní ekolog i učitel environmentální výchovy. Nebo mohou jít do architektury, urbanismu, mohou jít vykonávat ekologii opravdu fakticky, jako ochranář. Záběr absolventů bude hodně široký, v průběhu studia si vyzkouší nejširší možnosti," řekla Marková.
"Líbilo by se mi, kdyby absolventi končili i jako učitelé. Zatím všechny ekologie v České republice jsou spíš technické obory, tenhle by měl být z poloviny i humanitní. Byl bych rád, kdyby končili třeba na humanitní environmentalistice v Brně. Už máme spolupráci s fakultami, chtěl bych, aby k nim (žákům) jejich doktorandi chodili na výuku, aby děti ty fakulty dobře znaly," řekl Kříž. Absolventi by se podle něho mohli uplatnit i při studiu technických oborů, například ve vodním stavitelství.
Součástí přijímacího řízení v prvním kole je povinně zkouška z českého jazyka a matematiky. Školní kolo přijímacího řízení se bude odvíjet od motivačního dopisu a pohovoru.
Zdroj: ČTK, Polná (Jihlavsko), 3. 4. 2023