Obchvat „zabíjí“ zvířata (ČT 1)
- Kategorie: Zpravy z oboru myslivost
Vítězslav Mikulčík, redaktor ČT
Přejetý zajíc, sražená srna i bažant. Myslivci je odklízí z nového Čebínského obchvatu na Brněnsku už 14 dní od jeho otevření dvakrát denně. Stavba s jejich ochranou totiž nepočítala. Myslivci s obcí a silničáři proto připravují opatření, které by tomu zabránilo a silnici zabezpečilo. Řidiči jim tam nahlásili už přes 20 kusů sražené zvěře.
Pavel PLEVAČ, myslivec
Je to 10 kusů srnčího, 11 zajíců a jeden bažant, jedna kuna. Je to velký počet, zvěř není zvyklá na to, že tady najednou je silnice, která tady nebyla.
Vítězslav Mikulčík, redaktor ČT
Ta protíná cestu, kudy zvěř pravidelně míří za potravou a vodou. Útočiště pak hledá v tomto remízku.
Pavel PLEVAČ, myslivec
Zvěř si ho vybírá proto, protože se napase na okolních polích a pak potřebuje klid vlastně na přežvykování.
Vítězslav Mikulčík, redaktor ČT
Projekt obchvatu vznikl před 16 lety. Podle investora stavby, kterým je správa a údržba silnic Jihomoravského kraje, tehdy s ochranou zvěře nepočítal.
Roman HANÁK, ředitel, Správa a údržba JMK
Na základě vyjádření příslušných orgánů při řešení stavebního povolení nebylo takové opatření stanoveno. Projekt to tedy neobsahuje. Zanedlouho se začnou v okolí obchvatu pohybovat i divoká prasata. Riziko srážky se zvěří se tak podle myslivce Pavla Plevače zvýší. Ve spolupráci s obcí a silničáři připravili řešení, které pomůže zvířatům najít novou cestu.
Tomáš KŘÍŽ, starosta, Čebín /KDU-ČSL/
Domluvili jsme se tak, že naši myslivci vlastně vytipovali ta nejkritičtější místa na tom obchvatu tam, kde by umístili pachové ohradníky, které by zároveň i tu zvěř nasměrovaly do těch průchodů, kde by jako správně měli bezpečně nějak se přes tu komunikaci dostávat. Správa a údržba silnic Moravského kraje poskytne finanční prostředky na materiální zajištění. To znamená nějaké ty pěny a tu chemickou látku. A naši myslivci vlastně v rámci své činnosti tam ty pachové ohradníky umístí.
Daniel HYNK, vedoucí investičního úseku, Správa a údržba JMK
Horší možnosti, například řešení oplocení, ale to s ohledem na přerušované části ve stavbě, odbočky a podobně docela komplikované.
Vítězslav Mikulčík, redaktor ČT
Obchvat Čebína by měli silničáři ještě zabezpečit značkami, které by řidiče upozornily na pohyb zvěře. Pokud by už ke srážce došlo, řidiči by měli myslet na povinnost oznámit událost na policii.
Obchvat Čebína by měli silničáři ještě zabezpečit značkami, které by řidiče upozornily na pohyb zvěře. Pokud by už ke srážce došlo, řidiči by měli myslet na povinnost oznámit událost na policii.
Reportáž najdete zde