Přihlásit

Srážka se zvěří: Běžné povinné ručení je nanic (Třebíčský deník)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Tři miliony korun už letos na Vysočině stály kolize, při nichž řidičům vběhla do cesty zvěř. ŘSD zatím žádná preventivní opatření nechystá

Vysočina - Byl to zlomek vteřiny. Vítězslav Stanko ani nestačil dupnout na brzdu. Srnka vyskočila z roští těsně před autem. Ačkoliv jel padesátkou, zvíře nepřežilo. Škoda? Třicet tisíc korun na autě, na čtrnáct tisíc byla vyčíslena srna. Obdobných případů hlásí policisté v Kraji Vysočina od začátku letošního roku na sto padesát, škoda dosahuje zhruba tři a půl milionu korun.
"Stalo se to na konci obce, takže jsem jel opravdu předpisově. Bylo kolem čtvrté ráno a začínalo pomalu svítat. Vím, že za rozbřesku a za soumraku zvěř nejčastěji vyráží za potravou, takže dávám pozor. Tohle se ale vážně nedalo ubrzdit. Příkop byl zarostlý vysokou trávou a křovím, srnka mi skočila přímo pod kola," popisuje nedávnou událost podnikatel. Měl dojem, že do zvířete jen trochu šťouchnul, ale když vystoupil, leželo mrtvé na okraji silnice a předek jeho dodávky byl pořádně pomačkaný. "Utrženy nárazník, pryč světlo, proražený chladič.," vyjmenovává Vítězslav Stanko. Raději zavolal policisty, aby měl doklad pro pojišťovnu. "Platím si havarijní pojištění, ze kterého by mi měla pojišťovna opravu uhradit. V servisu to předběžně vyčíslili na třicet tisíc," dodal. Pokud by neměl havarijní pojistku, musel by vše zaplatit sám.

Generali má řešení

Pouze Generali a Allianz ze všech oslovených pojišťoven nabízejí k povinnému ručení speciální připojištění pro případ srážky se zvěří, ostatní pojišťovny to řeší jako běžnou havarijní pojistnou událost. "Riziko střetu se zvěří se obecně obvykle kryje z havarijního pojištění. Generali je první pojišťovnou,která srážku se zvěří zahrnula zdarma do povinného ručení. Díky tomu patří povinné ručení s krytím střetu se zvěří mezi stále vyhledávanější. Jen pro ilustraci: přibližně každá 20. pojistná událost, kterou hlásí naši klienti, byla způsobena srážkou se zvěří," sdělil mluvčí Generali Jiří Cívka.
Na Vysočině loni policisté zaznamenali více než tři sta srážek se zvěří. Protože ve většině případů nepřesáhne škoda sto tisíc korun, což je hranice, kdy je řidič povinen přivolat policii, jsou skutečné počty sražených zvířat mnohem vyšší. "Nebezpečí srážky se zvěří hrozí až do žní, riziko se sníží, jakmile bude sklizeno a zoráno," říká Josef Venhoda, jednatel Okresního mysliveckého spolku Třebíč.
Podle něj se velmi osvědčily pachové ohradníky kolem komunikací. "Jejich instalací kolizí výrazně ubylo," říká myslivec. "Po instalaci pachových ohradníků došlo na ošetřených úsecích ke snížení střetů se zvěří oproti roku 2009 (před startem projektu) o 70,5% a oproti roku 2010 o dalších 50%," potvrzuje Cívka. Právě Generali poslední roky sponzoruje osazování ohradníků na Vysočině.
Dalším preventivním opatřením je systém optického varování. Zařízení díky světelným odrazům od sloupků u silnic zvěř vyplaší a k vozovce nepustí. Například v Rakousku je to běžná záležitost. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) však ani o jedné z možností neuvažuje. "ŘSD nemá dostatečné zkušenosti s pachovými tyčemi a nemá výsledky. Stále zkoumáme možnosti a stále je to otevřená otázka," uvedla pro Českou televizi mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Nejspolehlivější, ovšem zároveň nejdražší ochranou jsou ploty. Anity ale nejsou u všech dálnic - například kolem vysočinské D1 jich je minimum. "V současné době je oplocením ochráněna větší polovina dálnic v České republice," hájí se ale ŘSD prostřednictvím tiskové mluvčí.


Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.