Přihlásit

Pozor na zvěř. Na jelena jeďte čelně (Mladá fronta DNES)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Na podzim více hrozí srážka se zvířetem. Nezapomeňte, že brzdná dráha se ve špatných podmínkách prodlužuje.

Pojišťovna Generali uvádí, že každou dvacátou nehodu loni způsobila srážka s lesní zvěří. Ze statistik vyplývá, že nejčastěji k nim dochází na jaře a na podzim. Za rizikové podzimní měsíce platí říjen a listopad. Z polí mizí poslední úroda a zvěř se stahuje do lesů.
Největší riziko je při rozbřesku, kdy zvěř hledá potravu a pohybuje se více než během dne. Ale může vám skočit těsně před jedoucí auto vlastně kdykoli.
Pokud je střet nevyhnutelný, odborníci radí: je lepší do zvířete najet než se pokoušet o riskantní vyhýbací manévr. Podle odhadů expertů německého autoklubu ADAC může až třetina všech nehod, při nichž auto vrazí do stromu, vzniknout proto, že se řidič snaží vyhnout zvířeti.
"Když už bourat skutečně musíte, je lépe narazit co největší čelní plochou. Tam deformační zóna pohltí víc energie. Horší je náraz do boku, tam je méně prostoru," vysvětluje odborník na bezpečnost Škody Auto Petr Kraus.
Když řidič uvidí zvíře aspoň na šedesát metrů, dokáže podle autoklubu ADAC zastavit, pokud jede nejvýše osmdesátkou. Brzdná dráha auta při rychlosti 60 km/h je okolo 35metrů. Z osmdesátky je to už nějakých 55 metrů. Jenže jen tehdy, když je silnice suchá a nenamrzlá. Na sněhu nebo ledu brzdíte mnohem déle.
"Pokud jede auto rychlostí 100 km/h, potřebuje k zastavení aspoň 80 metrů. Když tedy řidič postřehne překážku 60 metrů před autem, narazí do zvířete v rychlosti 61,1 km/h," udává ADAC.

Pozor, zvěř se pohybuje ve stádech
Jakmile se zvíře objeví na silnici, je třeba vypnout dálková světla, přibrzdit, mnohdy i zastavit. A být stále na pozoru. Lesní zvěř se totiž často pohybuje ve stádech. Proto je dobré počítat s dalšími kusy v okolí silnice.
Když střetu nezabrání ani prudké brzdění, řidič by měl ihned poté zapnout výstražné blikače a postavit na silnici varovný trojúhelník.
Zraněnou zvěř ze silnice neodklízejte. Když je poraněná může, vás zranit. Je třeba zavolat místní dopravní policii. Ta ví, koho v těchto případech kontaktovat, aby zvíře ze silnice bezpečně odklidil. V žádném případě nenakládejte sražené zvíře do auta. Mohlo by to být později posouzeno jako trestný čin pytláctví.
Z bouraček se zvířetem motoristé většinou vyváznou bez pokuty, protože vina nebývá na jejich straně. S náhradou škody na vozidle to je komplikovanější.
V takových případech se rozlišuje, zda šlo o hospodářské zvíře, za jehož pobíhání je zodpovědný jeho majitel. Poškodí-li vám tedy auto pštros, který unikl z místní farmy, můžete škodu vymáhat na chovateli.
Zato lesní zvěř vlastníka nemá. V takových případech je třeba uplatnit náhradu škody z havarijního pojištění. Některé pojišťovny, například Allianz, dokonce poskytují krytí rizika střetu se zvěří k povinnému ručení zdarma.

Volvo najde jelena ve tmě a samo zastaví
Švédská automobilka Volvo vyvíjí technologii, která má střetům se zvířaty zabránit. Novinku chce nabídnout do pěti let. Systém dokáže najít jelena ve tmě u silnice, řidiče na něj upozornit, a dokonce před ním vůz automaticky zastavit.
Vychází z technologie použité u systému rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění, který mají nejmodernější modely značky.
"Skládá se ze dvou částí: radarového čidla a infračervené kamery sledující situaci před vozidlem," vysvětluje Andreas Eidehall, odborník přes bezpečnostní systémy Volva. Infrakamera sleduje silnici, a pokud najde zvíře, upozorní řidiče zvukovým signálem. Jestliže šofér nereaguje, auto začne samo brzdit. "Pokud se nepodaří kolizi zcela zabránit, auto aspoň zpomalí a sníží sílu nárazu," říká Eidehall.

Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.