Ze Šumavy je jelen i nejelen (idnes.cz
- Kategorie: Zpravy z oboru myslivost
Ze Šumavy je jelen i nejelen
Můj dobrý známý učí na VŠZ, pardon, dnes už to je Zemědělská univerzita a ten mi vyprávěl, že když byl v Anglii, tak tamní statkáři nemohli uvěřit jeho vyprávění, kolik je u nás divokých prasat. Byli z toho prostě jeleni.
A já jsem zase jelen z toho dění na Šumavě, i když podle našeho velkého vůdce a prezidenta jsem vlastně nejelen. To je takový novotvar k jeho poctě, když už oslavnou kantátu složit nedovedu. Ale na Šumavě jeleni snad jsou, alespoň si to jako naprostý laik myslím. Držím se písně "Už troubějí, už troubějí, na horách je Lenin". A co jsem se nedočetl, že prales Boubín musí být ohrazen jako taková "obora naruby", to znamená obora, která nedrží zvěř uvnitř, ale naopak, ji drží vně ohraničeného prostoru. Prostě jí zabraňuje vstoupit, jako třeba Američané Mexičanům nebo Řekové Afričanům.
Ale kde je potom nějaké ekologie? Když má povoleno vstup kůrovec, proč by nesměl vstoupit jelen s laní, srnec se srnou a pan Daněk s paní Daňkovou? Jsou přece součástí přírodního řetězce a jako tací mají přece nezadatelné právo ten prales zdevastovat tak, až v něm všechny stromy spadnou a budou krásně tlít a mezi nimi se objeví množství semenáčků, které si budou klesti cestu ke slunci a my budeme mít, nový, přírodou recyklovaný prales. No řekněte, nebylo by to krásné?
Ale teď vážně. Odpoledne jsem byl u známých a samozřejmě, jak jinak, přišla řeč na kácení na Šumavě. Ani jsem nestačil otevřít ústa a už jsem to schytal a můj názor, který jsem vlastně ani nestačil říct, byl označen za "klausizmus". Po "bušismech" či "Bushisms" nebo jak se to vlastně anglicky píše (i americký viceprezident měl kdysi se spellingem problém) máme tedy i klausizmy či klausismy. Ale ani od ní jsem s nedozvěděl vlastně nic faktického. Jenom, že dřevaři těží, protože jim jde o peníze. No, to je úžasná novina, protože všichni ostatní chodí do práce jen proto, aby se tam dobře bavili.
Ale já jsem technik a měření je můj obor. Takže bych rád viděl nějakou mapu, na které by byly vyznačené ty slavné bezzásahové zóny a místa, kde se vlastně dřevo těží. Protože, moje podezření se pomalu stává jistotou a sice tou, že si naši slavní ekoteroristé si prostě nestydatě vymýšlejí. Cituji jednoho zdejšího autora: " Současné kácení ale probíhá nelogicky nikoli na okrajích, ale v nelogických enklávách mezi bezzásahovými zónami."
Co je to proboha za pitomost? Bezzásahové zóny jsou chráněny zákonem. So far so good, tomu rozumím. A kdo by tam kácel porušuje zákon. Tak tomu také rozumím. Jedu stošede po dálnici, porušuji zákon. Dostanu pokutu a body. Pojedu dvěstě a přijdu o papíry. Tomu rozumím, to má logiku, ale pokud kácím tam, kde to zákon nezakazuje a někomu se to zdá nelogické, tak přece zákon porušuje ten, kdo mi v tom kácení brání, že? Nebo že bych byl opravdu mimo?
Jiří Hermánek
Můj dobrý známý učí na VŠZ, pardon, dnes už to je Zemědělská univerzita a ten mi vyprávěl, že když byl v Anglii, tak tamní statkáři nemohli uvěřit jeho vyprávění, kolik je u nás divokých prasat. Byli z toho prostě jeleni.
A já jsem zase jelen z toho dění na Šumavě, i když podle našeho velkého vůdce a prezidenta jsem vlastně nejelen. To je takový novotvar k jeho poctě, když už oslavnou kantátu složit nedovedu. Ale na Šumavě jeleni snad jsou, alespoň si to jako naprostý laik myslím. Držím se písně "Už troubějí, už troubějí, na horách je Lenin". A co jsem se nedočetl, že prales Boubín musí být ohrazen jako taková "obora naruby", to znamená obora, která nedrží zvěř uvnitř, ale naopak, ji drží vně ohraničeného prostoru. Prostě jí zabraňuje vstoupit, jako třeba Američané Mexičanům nebo Řekové Afričanům.
Ale kde je potom nějaké ekologie? Když má povoleno vstup kůrovec, proč by nesměl vstoupit jelen s laní, srnec se srnou a pan Daněk s paní Daňkovou? Jsou přece součástí přírodního řetězce a jako tací mají přece nezadatelné právo ten prales zdevastovat tak, až v něm všechny stromy spadnou a budou krásně tlít a mezi nimi se objeví množství semenáčků, které si budou klesti cestu ke slunci a my budeme mít, nový, přírodou recyklovaný prales. No řekněte, nebylo by to krásné?
Ale teď vážně. Odpoledne jsem byl u známých a samozřejmě, jak jinak, přišla řeč na kácení na Šumavě. Ani jsem nestačil otevřít ústa a už jsem to schytal a můj názor, který jsem vlastně ani nestačil říct, byl označen za "klausizmus". Po "bušismech" či "Bushisms" nebo jak se to vlastně anglicky píše (i americký viceprezident měl kdysi se spellingem problém) máme tedy i klausizmy či klausismy. Ale ani od ní jsem s nedozvěděl vlastně nic faktického. Jenom, že dřevaři těží, protože jim jde o peníze. No, to je úžasná novina, protože všichni ostatní chodí do práce jen proto, aby se tam dobře bavili.
Ale já jsem technik a měření je můj obor. Takže bych rád viděl nějakou mapu, na které by byly vyznačené ty slavné bezzásahové zóny a místa, kde se vlastně dřevo těží. Protože, moje podezření se pomalu stává jistotou a sice tou, že si naši slavní ekoteroristé si prostě nestydatě vymýšlejí. Cituji jednoho zdejšího autora: " Současné kácení ale probíhá nelogicky nikoli na okrajích, ale v nelogických enklávách mezi bezzásahovými zónami."
Co je to proboha za pitomost? Bezzásahové zóny jsou chráněny zákonem. So far so good, tomu rozumím. A kdo by tam kácel porušuje zákon. Tak tomu také rozumím. Jedu stošede po dálnici, porušuji zákon. Dostanu pokutu a body. Pojedu dvěstě a přijdu o papíry. Tomu rozumím, to má logiku, ale pokud kácím tam, kde to zákon nezakazuje a někomu se to zdá nelogické, tak přece zákon porušuje ten, kdo mi v tom kácení brání, že? Nebo že bych byl opravdu mimo?
Jiří Hermánek