Přihlásit

Fingovaná smrt divočáka (Autohit)

  • Kategorie: Zpravy z oboru myslivost

Střet auta s lesní zvěří je u nás poměrně častou nehodou. Jak dopadne, jsme se mohli přesvědčit doslova na vlastní oči při simulované srážce Fordu Escort s divokým kancem, jemuž budeme říkat Vilda.

Díky exkluzivní spolupráci s Autosalonem na Primě měl Autohit možnost jako jediné tištěné periodikum o autech vidět, jak to dopadne, když se před vaším autem na silnici náhle vynoří divoké prase.
Pravda, v našem případě byla akce předem připravená a i řidič inkriminovaného vozu František Fiala, jenž je reportérem zmíněného pořadu Autosalon na Primě, věděl, do čeho jde.

VILDA A ESCORT
Hlavními účastníky klání byli, jak už víte z úvodního textu, vůz Ford Escort a divoký kanec, jemuž jsme dali jméno Vilda. Ten byl k reportáži zapůjčen od místního mysliveckého sdružení. Kanec již samozřejmě nebyl živý, takže musel být k provedení testu patřičně "doupraven". Pod tím si lze představit hlavně vyztužené nohy. Jen tak totiž mohl kanec předstvovat optimální "nečekanou" překážku. Naproti tomu druhý hlavní aktér klání, vínový Escort ročníku 1993, byl pro test zapůjčen jistým vrakovištěm. Ač na první pohled nevypadal úplně zle, bylo všem jasné, že cesta, během níž srazí kance Vildu, bude v jeho životě poslední. K provedení testu byla uzavřena úzká asfaltka, vinoucí se mezi poli kolínského kraje.

VŠE MUSÍ KLAPNOUT
Základním problémem každého testu, při němž dochází k nějakému poškození, je fakt, že může být proveden pouze jednou. Tak tomu bylo při loňském crashtestu vozů Škoda a tak je tomu i teď.
Z toho důvodu je třeba před samotnou zkouškou věnovat obrovskou pozornost přípravě. Ta v našem případě obnášela řadu věcí, od dobře rozmístěných a upevněných kamer přes vhodné postavení divokého kance až po přípravu samotného řidiče vozidla.
Tím byl již zmiňovaný František Fiala, muž mající v minulosti zkušenosti z automobilových soutěží. Z bezpečnostních důvodů byl oděn jak do závodnické kombinézy, tak do přilby. Bezpečnost jezdce byla v tomto případě samozřejmě prioritou.
Před samotnou jízdou naostro zkusí František několikrát vůz rozjet na požadovanou rychlost a po minutí připraveného kance co nejrychleji zabrzdit. A protože se zdá, že vše na vozidle funguje, můžeme přejít k samotnému testu. Z bezpečnostních důvodů byli všichni účastníci klání (Autohit nevyjímaje) nuceni ustoupit do bezpečné vzdálenosti.

JEDEME NAOSTRO
"Připravte se, pojedeme naostro," zaznělo z úst Josefa Vrtala, šéfa štábu, který Autosalon na Primě připravuje. Poslední pohled na snímací techniku i na ostatní kolegy a už se jede.
Zpovzdálí je vidět blížící se Escort, stejně jako při předcházejících zkušebních jízdách. Tentokrát však kance v 80km rychlosti nemine, nýbrž do něho narazí. A to pravou stranou své přední části. Zní tupá rána, kanec je odhozen na stranu. Jeho bezvládné 70kg tělo letělo vzduchem dobrých 20 m, když dopadlo na pole podél silnice. František s poničeným Escortem zabrzdil zhruba o dalších 40 m dále od místa střetu.
Chvíle napětí a řidič už vylézá z vozu, první důkaz, že je snad v pořádku, což později potvrzuje.
Již první pohled na Escort odhaluje, že obstál při nehodě lépe, než jsme původně očekávali. Vzhledem ke stáří vozidla jde však o totální škodu, což potvrzuje i Václav Bálek z pojišťovny Allianz. ?

***
NÁZORY ODBORNÍKŮ

Pavel Růžička, jednatel místních myslivců
Střety s divokou zvěří jsou nejen v našem kraji poměrně dosti časté. Ač většinou nekončí zraněním či dokonce smrtí posádky vozidla, jsou v každém případě velmi nepříjemné. Samotné divoké prase má dle sa
zebníku platného v České republice hodnotu 22 900 korun. Z našich poznatků víme, že to, jak střet dopadne, záleží hodně na chování zvířete. Je tedy rozdíl, zdali je zvíře v pohybu nebo stojí. Také platí, že zvíře střet s autem téměř nikdy nepřežije, a naše situace by dle viditelných zranění na vycpaném divočákovi nebyla výjimkou. Kromě s kancem dochází často také ke střetu s ostatní divokou zvěří, třeba se srnou, což bývá také dost ošklivé jak pro zvíře, tak i pro auto.

Věra Žídková, mluvčí kolínské policie
Mnozí lidé mají mlhavé povědomí o tom, jak se zachovat po střetu se zvířetem. Pokud si sraženou zvěř odnesete, dopouštíte se vlastně pytláctví, za což hrozí až dva roky vězení. Vždyť cena kance přesahuje 20 000 korun. Pokud se událost stane ve skutečnosti, je tedy nutné volat nebo nevolat policii. Pokud je vozidlo pojištěné a škoda na něm není příliš velká, povinnost volat policii odpadá. Co je ovšem nutné, je informovat příslušné myslivecké sdružení. V případě, že policii zavoláte, uvědomí myslivce sama. Pokud se někdo bojí zavolat policii, třeba z důvodu pokuty či ztráty bodů, pak může být klidný. Pokuta se v tomto případě neplatí, neboť jde o škodní událost.

Martin Šmejkal, mluvčí kolínských hasičů
Co hasiči? Vyjíždějí někdy ke střetům se zvěří? V praxi pouze tehdy, když dojde k zaklínění osob uvnitř havarovaného vozidla, případně při úniku provozních kapalin. Ty by totiž mohly poškodit životní prostředí. Obyčejně posádka vozidla vyvázne ze srážky se zvěří bez zranění. Přesto se již staly případy, kdy tomu tak nebylo. Není to tak dávno, co hasiči vyjížděli ke srážce vozidla se srnou. Ta po nárazu odlétla do protisměru, kde zrovna projížděl jiný vůz. A právě jeho čelním sklem odhozená srna propadla do kabiny. Výsledkem byla dvě těžká zranění účastníků havárie, bohužel těch, kteří k tomu přišli, jak už to bývá, "jako slepí k houslím".

Václav Bálek, mluvčí pojišťovny Allianz
Jen naše pojišťovna registruje ročně více než dvě stě nahlášených nehod, v nichž je jedním z účastníků lesní zvěř. Je to zajímavé, ale řada z nich jsou takzvané totálky, tedy škody, u nichž cena opravy přesáhne zůstatkovou hodnotku vozidla. To je případ i "našeho" Fordu Escort z roku 1993. U něj by bylo třeba vyměnit nejen přední nárazník a světlomet, nýbrž i masku chladiče, kapotu, pravý přední blatník. Poškozena byla ovšem i výztuha nárazníku a také pravý bok vozidla. Při střetu se zvěří se následná oprava vozidla hradila až donedávna výhradně z havarijního pojištění. Dnes již některé pojišťovny nabízejí možnost hradit škodu z povinného ručení.

František Fiala, Autosalon na Primě
Ač byl řidič na střet s kancem připraven, přesto přiznává, že to byla nečekaná rána. Rychloměr vozidla ukazoval v okamžiku nárazu 85 km/h a to je docela dost. Přitom jsem z minulosti na různé šťouchance zvyklý, neboť jsem léta jezdil automobilové soutěže republikového šampionátu. Také jsem měl trochu strach vzhledem ke stáří vozu. Přece jen pasivní bezpečnost je u nových aut na zcela jiné úrovni než u Escortu z roku 1993. Ten však nakonec dopadl nad očekávání dobře. Po nárazu jsem začal hned brzdit, přičemž jsem vůbec nevěděl, kde odhozený kanec skončil.


Diskuse na serveru SvetMyslivosti.cz zůstává přístupná pro všechny čtenáře. Pro vkládání příspěvků je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na SvetMyslivosti.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.