Zvěř na silnicích? 38 mrtvých (Kroměřížský deník)
- Kategorie: Zpravy z oboru myslivost
Auta na Kroměřížsku připraví o život každý rok desítky zvířat. Řešení je v nedohlednu
Kroměřížsko
Bezmála čtyřicet zvířat letos na silnicích Kroměřížska skončilo svůj život pod koly aut. Zatím poslední případ se stal předminulou středu večer, kdy vběhly dvě srny do cesty šestadvacetileté řidičce mezi obcemi Skaštice a Břest.
"Zvířata se objevila z levé strany, a ačkoli se žena snažila brzdit a vyhnout se jim, jedna srnka se zachytla a byla usmrcena," popsala kroměřížská policejní mluvčí Simona Kyšnerová.
Podle policejních záznamů se letos podobných střetů odehrálo osmatřicet. "Škoda na zvířatech se pohybuje okolo sto třiceti tisíc," vypočítala Kyšnerová. Nejvíce se letos řidiči střetávali se srnami a divokými prasaty.
Oproti loňsku však byla letošní policejní statistika pořád o něco příznivější. Před rokem totiž policisté evidovali dvaačtyřicet nehod, ve kterých figurovala zvířata.
"Škoda však byla paradoxně zhruba poloviční, dosahovala sedmdesáti tisíc," potvrdila mluvčí a dodala, že ve dvaačtyřiceti případech se auta opět střetávala se srnci.
Řešení, jak nehodám předejít, však asi neexistuje.
"Zvířata mají geneticky zakódované trasy a nelze je naučit, že nemají chodit přes silnice," posteskl si jednatel kroměřížského okresního mysliveckého spolku Jan Buksa.
Největším problémem jsou podle něj také dálnice. "Jediným řešením by bylo oplotit je," konstatoval. Zvláště kritickým obdobím je prý léto a období říje. "Když srnec cítí srnu, tak prostě neuvažuje," vysvětlil Buksa. V létě podle něj zase zvěř lákají k cestám ovocné stromy.
Také ochránci zvířat potvrzují, že zvířata se přecházet cestu nenaučí.
A ani předseda hulínského Českého svazu ochránců přírody Pavel Šálek nevidí řešení. "Musela by přestat jezdit auta. Je to také hlavně o necitlivosti řidičů," shrnul Šálek.
Existují prý určitá opatření, která by problém eliminovala, jsou ale finančně dost náročná. "Dají se třeba vybudovat přechody pro zvířata, ale v dnešní době se bohužel nehledí na lidi a zvířata, ale na peníze," posteskl si Šálek.
Záleží podle něj také na tom, jestli řidič, když vidí zvíře, ubere, nebo přidá plyn. "Bojovat se s tím ale opravdu nedá," uzavřel předseda.
Kroměřížsko
Bezmála čtyřicet zvířat letos na silnicích Kroměřížska skončilo svůj život pod koly aut. Zatím poslední případ se stal předminulou středu večer, kdy vběhly dvě srny do cesty šestadvacetileté řidičce mezi obcemi Skaštice a Břest.
"Zvířata se objevila z levé strany, a ačkoli se žena snažila brzdit a vyhnout se jim, jedna srnka se zachytla a byla usmrcena," popsala kroměřížská policejní mluvčí Simona Kyšnerová.
Podle policejních záznamů se letos podobných střetů odehrálo osmatřicet. "Škoda na zvířatech se pohybuje okolo sto třiceti tisíc," vypočítala Kyšnerová. Nejvíce se letos řidiči střetávali se srnami a divokými prasaty.
Oproti loňsku však byla letošní policejní statistika pořád o něco příznivější. Před rokem totiž policisté evidovali dvaačtyřicet nehod, ve kterých figurovala zvířata.
"Škoda však byla paradoxně zhruba poloviční, dosahovala sedmdesáti tisíc," potvrdila mluvčí a dodala, že ve dvaačtyřiceti případech se auta opět střetávala se srnci.
Řešení, jak nehodám předejít, však asi neexistuje.
"Zvířata mají geneticky zakódované trasy a nelze je naučit, že nemají chodit přes silnice," posteskl si jednatel kroměřížského okresního mysliveckého spolku Jan Buksa.
Největším problémem jsou podle něj také dálnice. "Jediným řešením by bylo oplotit je," konstatoval. Zvláště kritickým obdobím je prý léto a období říje. "Když srnec cítí srnu, tak prostě neuvažuje," vysvětlil Buksa. V létě podle něj zase zvěř lákají k cestám ovocné stromy.
Také ochránci zvířat potvrzují, že zvířata se přecházet cestu nenaučí.
A ani předseda hulínského Českého svazu ochránců přírody Pavel Šálek nevidí řešení. "Musela by přestat jezdit auta. Je to také hlavně o necitlivosti řidičů," shrnul Šálek.
Existují prý určitá opatření, která by problém eliminovala, jsou ale finančně dost náročná. "Dají se třeba vybudovat přechody pro zvířata, ale v dnešní době se bohužel nehledí na lidi a zvířata, ale na peníze," posteskl si Šálek.
Záleží podle něj také na tom, jestli řidič, když vidí zvíře, ubere, nebo přidá plyn. "Bojovat se s tím ale opravdu nedá," uzavřel předseda.