Skanska dostala od státu 76 milionů za most pro zvěř. Ten nikdy nepostavila (zpravy.iDNES.cz)
- Kategorie: Zpravy z oboru myslivost
Při stavbě dálnice D47 dostala firma Skanska od Ředitelství silnic a dálnic zaplaceny desítky milionů korun za stavbu mostu pro bezpečný přechod zvěře přes rušnou spojnici Olomouce a Ostravy. Ekodukt, který měl vzniknout u Hranic, se však nikdy stavět nezačal. A ani nezačne.
Na věc upozornilo Hnutí Duha, které zveřejnilo dokumenty a faktury, které mají vše dokazovat. Už podalo i trestní oznámení. Podle něj navíc nejde o jedinou pochybnou stavbu, další miliony údajně vyinkasovala Skanska za jiný most. Použila ovšem jednodušší a levnější řešení než za které dostala zaplaceno.
Stát tak přišel podle hnutí o víc než devadesát milionů korun, naopak Ředitelství silnic a dálnic a společnost Skanska to odmítají a tvrdí, že jde o nedorozumění.
Zelený most u Hranic s označením SO X226 měl stát na 96. kilometru dálnice. Hnutí Duha disponuje kopiemi pěti faktur a takzvaných zjišťovacích protokolů, které při stavbě dálnice průběžně vystavovala společnost Skanska.
"Převzetí stavby stvrdili svým podpisem zástupci Ředitelství silnic a dálnic. Ale dotyčný zelený most nad dálnicí nestojí. Ekodukt byl přitom zároveň podmínkou, díky které ministerstvo životního prostředí s projektem dálnice zhruba před pěti lety souhlasilo," vysvětlil Miroslav Kutal z Hnutí Duha. Nakonec bylo zvoleno jiné řešení, tvrdí ministerstvo
Mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krebsová k tomu řekla, že úřad se nakonec přiklonil k jinému řešení.
"Místo ekoduktu tam bude takzvaný migrační koridor, který zvěři umožní přechod na více místech. Nepůjde o jeden most přes dálnici, ale o několik podchodů pod ní," uvedla.
Například v dokumentu s názvem Rekapitulace čerpání stavby bez DPH z loňského října, který podepsala jak Skanska tak Ředitelství silnic a dálnic, je však na straně devět jednoznačně uvedena položka X226 Ekodukt v km 96,400. V kolonce Odčerpáno je suma přes 76 milionů korun.
"Je to evidentní podvod za desítky milionů. Skanska vyfakturovala stavbu, kterou ani nezačala budovat. Hnutí Duha kvůli tomu podalo na policii trestní oznámení na neznámého pachatele," podotkl Miroslav Kutal.
Další problém podle něj nastal u nedalekého dálničního mostu s označením SO 207, u kterého Skanska použila jednodušší a levnější technologii. "Dostala však zaplaceno třicet milionů korun, tedy původní částku," tvrdí. Ředitelství silnic a dálnic: Na stavbě takto ušetříme
Ředitelství silnic a dálnic prohlašuje, že na dálnici D47 ušetří. Takzvané ekodukty nejsou totiž podle mluvčí Martiny Vápeníkové správným řešením.
"Velké šelmy podle monitorování ekodukty prakticky vůbec nevyužívají. Co se týče nákladů ve stovkách milionů korun, je zde pochybnost, zda koncentrace tak velkých financí do jediného bodu je efektivním řešením při délce dálnic, které je třeba zprůchodnit," uvedla.
Po konzultacích s ministerstvem životního prostředí proto podle ní ředitelství dálnic přistoupilo ohledně D47 raději k migračnímu koridoru. "Jde o daleko efektivnějším a o téměř sto osmdesát milionů levnějším řešení," tvrdí Vápeníková.
Ohledně fakturací stavební společnosti Skanska, šly peníze podle mluvčí například na sledování migrace živočichů, doplnění migrační studie, projekt naváděcích pásů, studie ekologické zátěže, vybudování a úpravu lokalit pro záchranné transfery, úpravu migračních cest, kabeláž či oplocení.
"Důvodem, proč je ve faktuře slovo ekodukt, je, že se jednalo o schválené názvosloví v tendrové dokumentaci, které nemá ustálený název. Nicméně věcně šlo o položky, které souvisejí s budoucím migračním biokoridorem," řekla. Peníze se nikde neztratily, brání se Skanska
Podle ekologů je právě v oblasti Moravské brány žádoucí umožnit zvířatům putovat z Beskyd a Slovenska do sudetských pohoří, aby se mohli vracet téměř vyhubení rysi a vlci.
"Ti jsou v lesích potřební zejména pro udržení správného množství jelenů a srnců. Ve skutečnosti byly od roku 1999 postaveny pouhé čtyři zelené mosty. Stály jen dvě desetiny procenta z peněz, které vláda během posledních jedenácti let utratila na budování dopravní infrastruktury," kritizuje Miroslav Kutal.
Společnost Skanska odmítla, že by se jakékoliv peníze někde ztratily. "Po rozhodnutí, že ekodukt nahradí migrační koridor, již společnost Skanska provedla část přípravných prací," prohlásil mluvčí Leoš Verner.
"V současnosti provádíme podle podmínek ministerstva životního prostředí práce v rámci migračního koridoru. Společnost Skanska nevyfakturovala žádné práce, které by nebyly řádně provedeny a investorem odsouhlaseny," dodal.
Na věc upozornilo Hnutí Duha, které zveřejnilo dokumenty a faktury, které mají vše dokazovat. Už podalo i trestní oznámení. Podle něj navíc nejde o jedinou pochybnou stavbu, další miliony údajně vyinkasovala Skanska za jiný most. Použila ovšem jednodušší a levnější řešení než za které dostala zaplaceno.
Stát tak přišel podle hnutí o víc než devadesát milionů korun, naopak Ředitelství silnic a dálnic a společnost Skanska to odmítají a tvrdí, že jde o nedorozumění.
Zelený most u Hranic s označením SO X226 měl stát na 96. kilometru dálnice. Hnutí Duha disponuje kopiemi pěti faktur a takzvaných zjišťovacích protokolů, které při stavbě dálnice průběžně vystavovala společnost Skanska.
"Převzetí stavby stvrdili svým podpisem zástupci Ředitelství silnic a dálnic. Ale dotyčný zelený most nad dálnicí nestojí. Ekodukt byl přitom zároveň podmínkou, díky které ministerstvo životního prostředí s projektem dálnice zhruba před pěti lety souhlasilo," vysvětlil Miroslav Kutal z Hnutí Duha. Nakonec bylo zvoleno jiné řešení, tvrdí ministerstvo
Mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krebsová k tomu řekla, že úřad se nakonec přiklonil k jinému řešení.
"Místo ekoduktu tam bude takzvaný migrační koridor, který zvěři umožní přechod na více místech. Nepůjde o jeden most přes dálnici, ale o několik podchodů pod ní," uvedla.
Například v dokumentu s názvem Rekapitulace čerpání stavby bez DPH z loňského října, který podepsala jak Skanska tak Ředitelství silnic a dálnic, je však na straně devět jednoznačně uvedena položka X226 Ekodukt v km 96,400. V kolonce Odčerpáno je suma přes 76 milionů korun.
"Je to evidentní podvod za desítky milionů. Skanska vyfakturovala stavbu, kterou ani nezačala budovat. Hnutí Duha kvůli tomu podalo na policii trestní oznámení na neznámého pachatele," podotkl Miroslav Kutal.
Další problém podle něj nastal u nedalekého dálničního mostu s označením SO 207, u kterého Skanska použila jednodušší a levnější technologii. "Dostala však zaplaceno třicet milionů korun, tedy původní částku," tvrdí. Ředitelství silnic a dálnic: Na stavbě takto ušetříme
Ředitelství silnic a dálnic prohlašuje, že na dálnici D47 ušetří. Takzvané ekodukty nejsou totiž podle mluvčí Martiny Vápeníkové správným řešením.
"Velké šelmy podle monitorování ekodukty prakticky vůbec nevyužívají. Co se týče nákladů ve stovkách milionů korun, je zde pochybnost, zda koncentrace tak velkých financí do jediného bodu je efektivním řešením při délce dálnic, které je třeba zprůchodnit," uvedla.
Po konzultacích s ministerstvem životního prostředí proto podle ní ředitelství dálnic přistoupilo ohledně D47 raději k migračnímu koridoru. "Jde o daleko efektivnějším a o téměř sto osmdesát milionů levnějším řešení," tvrdí Vápeníková.
Ohledně fakturací stavební společnosti Skanska, šly peníze podle mluvčí například na sledování migrace živočichů, doplnění migrační studie, projekt naváděcích pásů, studie ekologické zátěže, vybudování a úpravu lokalit pro záchranné transfery, úpravu migračních cest, kabeláž či oplocení.
"Důvodem, proč je ve faktuře slovo ekodukt, je, že se jednalo o schválené názvosloví v tendrové dokumentaci, které nemá ustálený název. Nicméně věcně šlo o položky, které souvisejí s budoucím migračním biokoridorem," řekla. Peníze se nikde neztratily, brání se Skanska
Podle ekologů je právě v oblasti Moravské brány žádoucí umožnit zvířatům putovat z Beskyd a Slovenska do sudetských pohoří, aby se mohli vracet téměř vyhubení rysi a vlci.
"Ti jsou v lesích potřební zejména pro udržení správného množství jelenů a srnců. Ve skutečnosti byly od roku 1999 postaveny pouhé čtyři zelené mosty. Stály jen dvě desetiny procenta z peněz, které vláda během posledních jedenácti let utratila na budování dopravní infrastruktury," kritizuje Miroslav Kutal.
Společnost Skanska odmítla, že by se jakékoliv peníze někde ztratily. "Po rozhodnutí, že ekodukt nahradí migrační koridor, již společnost Skanska provedla část přípravných prací," prohlásil mluvčí Leoš Verner.
"V současnosti provádíme podle podmínek ministerstva životního prostředí práce v rámci migračního koridoru. Společnost Skanska nevyfakturovala žádné práce, které by nebyly řádně provedeny a investorem odsouhlaseny," dodal.