Pryč od auta, hlodavče! (Svět motorů)
- Kategorie: Zpravy z oboru myslivost
Víte, že v říjnu a listopadu se přihodí nejvíce dopravních nehod se zvěří? Mezi další škody patří ty, které působí zvířata svými zuby.
Jak se bránit kunám a potkanům?
Potkani a kuny hlodají kabely, hadičky a izolace v motorovém prostoru. Přitom je ani nežerou. Pokud jste to ještě sami nezažili, zanedlouho možná poznáte, jak mají hlodavci a šelmy ostré zoubky. Právě nyní, když nastávají chladné noci, je přitahuje teplý motor čerstvě odstaveného auta a snad všechny pryžové součásti v něm.
Škody za tisíce
"V převážné většině vyměňujeme překousané zapalovací kabely," říká Tomáš Procházka, vedoucí pražského servisu Škoda Auto Jarov s tím, že oprava se většinou vejde do tří tisíc korun. Auto buď vůbec neodjede, nebo běží motor nepravidelně. Stačí jeden pohled pod kapotu.
No jo, ale zaslechli jsme i hrůzné případy, kdy hlodavci překousali brzdové hadičky. Může se stát, že by kvůli tomu dokonce motorista havaroval? "S tím jsme se ještě nesetkali," říká Tomáš Procházka. "Nelze jednoznačně říct, co hrozí, ale pokud vinou přerušeného kabelu auto na chvilku při předjíždění nepojede, stát se může cokoliv," dodává.
Ani policejní prezidium podobné nehody neeviduje, ale vyloučit je nelze. "Tato příčina by byla zahrnuta pod technický stav vozidla, ale zvlášť ji nevykazujeme," dokládá Veronika Hodačová z policejního prezidia.
Kdo mi pomůže?
Když si chlupáč postaví hlavu, ubráníte auto jedině zaparkováním v nedobytné garáži. Podle našeho malého průzkumu mezi motoristy je útok hlodavců nečekaný a dost často už se neopakuje. Obrana při venkovním stání tedy prakticky neexistuje.
Možná jste si už sami všimli, že u benzinek a v prodejnách autopříslušenství můžete koupit spreje proti otravným škůdcům.
Cena láhve s aerosolem o objemu 200 ml se pohybuje kolem 200 Kč a doporučuje se aplikovat dvakrát ročně po umytí motoru či spodku vozu. Lehce lepkavý film, který kupodivu nezapáchá, by se měl opakovat také po větším dešti.
Mnohem komfortnější jsou ultrazvukové plašiče v cenách od 300 do 900 korun.
Hodnotit ale nemůžeme ani jedno. Osvědčenou radu jsme proto hledali v pražské zoologické zahradě. Bohužel ani tady nám neporadili, protože prý problém ochrany proti kunám neřeší.
Obrana od počátků
Napadlo nás tedy obrátit se přímo na výrobce vozů. Problém se má přeci řešit od počátku, tedy stavebních materiálů, ne? Jenže automobilky se shodují v tom, že v současné době neexistuje způsob, jak stoprocentně zabránit hlodavcům v jejich útoku na motorová vozidla.
"Na exponovaných místech jsou hadičky chráněny buď speciální pěnou, či mřížkami z různých materiálů, které je před útokem hlodavců chrání," řekl nám Radek Kňava z kolínské továrny TPCA. "Nicméně čas od času se i u nás objeví překousaná kabeláž například u lambda sondy, kde není možné tento problém řešit mřížkou ani pěnou," dodává Martina Bedrnová za Citroën, který rovněž sjíždí z kolínských výrobních linek jako jedno z trojčat, značené C1.
Kdo mi pomůže?
Když nazaberou spreje, obaly hadiček ani plašiče, co zbývá? Snad už jedině náhrada škod pojišťovnou. Z havarijního pojištění se běžně okousání kabelů hlodavci řeší. Jenže je tady spoluúčast často vyšší než cena kabelů. "Většina poškozených proto událost ani nehlásí," říká Milan Káňa z Kooperativy. Současně ale vzpomíná na případ, kdy dosáhla škoda u BMW osmnácti tisíc a tam už se majiteli vyplatilo volat pojišťovnu.
Letošní novinkou je pak možnost uplatnit škodu z povinného ručení. Zatím to nabízejí jen dvě vlaštovky: Česká podnikatelská pojišťovna a Allianz. Obě hradí z povinného ručení nejen následky přímého střetu (jako třeba Generali), ale i škody na elektroinstalaci, brzdovém a chladicím systému.
Jenže v tuzemsku s tím zatím nemají pojišťovny příliš zkušeností. "Nový produkt mohou sjednávat motoristé zatím jeden měsíc. A po tuto dobu ještě žádné zvíře nemělo potřebu rozkousat kabely motoristovi s touto pojistkou," říká Václav Bálek, mluvčí pojišťovny Allianz, jež nahrazuje škody až do 100 000 korun a bez spoluúčasti poškozeného. "Příliš velký optimismus ale namístě není. Vždyť od kolegů ze Švýcarska například víme, že v rámci havarijního pojištění tam právě tyto případy tvoří zhruba pět procent všech událostí," dodává Bálek. Jen pro představu uvádí, že cena opravy elektroinstalace poškozené hlodavcem činí u Škody Octavia zhruba jedenáct tisíc korun.
Stává se i nám
"Aby trablů nebylo málo, ještě před pravidelnou prohlídkou se po 41 477 ujetých kilometrech rozsvítil na přístrojovce varovný nápis "Check Engine" (= zkontroluj motor)! Diagnostika v servisu odhalila závadu na lambda sondě a pohled na ni dalšího, opět neznámého narušitele našeho červeného kamaráda. Tentokrát ze zvířecí říše: kabel k sondě přeštípala nenasytná kuna."
SM 29/09 Dlouhodobý test Toyoty Auris "Motor měl jednoho mrazivého lednového rána náhle nepravidelný chod, vynechával a závadu signalizovala rozsvícená varovná kontrolka palivového a emisního systému. S getzem jsme se vydali do servisu a zde poruchu prognózovali k našemu překvapení jediným slovem: hlodavec." SM 12/05 Hlodavec prokousl kabel getzu "Ráno usedám do testovacího Yetiho 1.2 TSI a startuji. Motor běží nějak divně, klepe se a auto se nemůže pořádně rozjet.
Na přístrojovém štítu se rozsvítí kontrolka motoru. Co se děje? Vždyť včera večer vše fungovalo. Jakmile otevřu kapotu, je mi všechno jasné - překousaný kabel ke svíčce vyřadil jeden válec z provozu.
O přítomnosti nějakého zvířete vypovídá i roztrhané těsnění na kapotě. Ještě že mám servis Škody Auto prakticky za rohem.
Kabely k Yetimu 1.2 TSI však nemají na skladě (je to horká novinka), jiné jsou krátké a ten překousaný nejde opravit (je uhlíkový). Naštěstí se najde jeden starý kabel z Octavie 1.6 a Yeti 1.2 TSI běží opět jak hodinky."
Ne chuť, ale teplo! Hlodavci jsou přitahováni nikoliv vůní či chutí kabelů a hadiček umístěných v motoru vozidla, nýbrž teplem, které z motoru po odstavení vozu sálá. Veškerá vnitřní ústrojí automobilu v oblasti motoru (hadičky, kabely...) jsou izolována kvůli klepání či teplu materiálem, který je nezbytný pro tichý chod agregátů. Shodou okolností je lákadlem pro hlodavce jako zdroj tepla. Zvláště pak v zimním období je to s nimi jako boj s větrnými mlýny. Samozřejmě se snažíme neustále vyvíjet nové způsoby, jak zabránit jakémukoliv poškození vozidel a jejich součástí. Ale v současné době bohužel není způsob, jak stoprocentně zabránit hlodavcům v jejich útoku na automobily. Kateřina Jouglíčková, Toyota ČR
Uhlídal, ale...
Příčinou škod na autech nemusí být jen volně žijící škodná, ale klidně i domácí mazlíček. Vypovídají o tom spisy pojišťoven. Třeba Česká pojišťovna likvidovala před dvěma lety velkou škodu na zaparkovaných vozech z odpovědnostního pojištění jednoho východočeského majitele autobazaru. Vystavená vozidla mu několik měsíců v noci hlídal spolehlivě vycvičený vlčák. Až do osudné
noci, kdy do objektu vběhla kočka, ukryla se pod jedno z aut a vyšplhala se spodkem až k motoru, kde se schovala. Čtyřnohý hlídač okamžitě zapomněl na výcvikový dril, ve snaze se k vetřelkyni dostat poškrábal auto ze všech stran a ohlodal některé plastové díly. A protože si vybral zánovní, leč relativně drahý terénní vůz, úhrada přesáhla sto tisíc korun. Největší autoškůdci
KUNA Na první pohled si ji můžete splést s kočkou, dorůstá délky asi 30 až 50 cm a dosahuje hmotnosti zhruba dvou kilogramů. Velmi dobře šplhá a leze, v korunách dokonce dokáže přeskočit vzdálenost čtyř metrů. Běžně loví veverky a myši, nepohrdne ani vejci a kolem lidských příbytků odpadky. Potkáte ji ale spíše v listnatých lesích a velkých parcích.
POTKAN Nejčastější návštěvník automobilových motorů. Podle odhadů připadá na jednoho Pražana deset těchto hlodavců. Potkan dosahuje délky až čtyřiceti centimetrů, přičemž skoro polovina připadá na šupinatý ocas. Hlodavce nezastaví ani vysoké zdi, voda v kanalizaci nebo překážka, kterou prý dokáže bravurně rozhlodat či podhrabat. Sežere skoro všechno. Jak je známo, od lidských obydlí vytlačil krysy a hoduje v odpadcích. Běžně ho potkáte i na velkoměstských sídlištích, většinou se nechá zahlédnout v noci.
Jak se bránit kunám a potkanům?
Potkani a kuny hlodají kabely, hadičky a izolace v motorovém prostoru. Přitom je ani nežerou. Pokud jste to ještě sami nezažili, zanedlouho možná poznáte, jak mají hlodavci a šelmy ostré zoubky. Právě nyní, když nastávají chladné noci, je přitahuje teplý motor čerstvě odstaveného auta a snad všechny pryžové součásti v něm.
Škody za tisíce
"V převážné většině vyměňujeme překousané zapalovací kabely," říká Tomáš Procházka, vedoucí pražského servisu Škoda Auto Jarov s tím, že oprava se většinou vejde do tří tisíc korun. Auto buď vůbec neodjede, nebo běží motor nepravidelně. Stačí jeden pohled pod kapotu.
No jo, ale zaslechli jsme i hrůzné případy, kdy hlodavci překousali brzdové hadičky. Může se stát, že by kvůli tomu dokonce motorista havaroval? "S tím jsme se ještě nesetkali," říká Tomáš Procházka. "Nelze jednoznačně říct, co hrozí, ale pokud vinou přerušeného kabelu auto na chvilku při předjíždění nepojede, stát se může cokoliv," dodává.
Ani policejní prezidium podobné nehody neeviduje, ale vyloučit je nelze. "Tato příčina by byla zahrnuta pod technický stav vozidla, ale zvlášť ji nevykazujeme," dokládá Veronika Hodačová z policejního prezidia.
Kdo mi pomůže?
Když si chlupáč postaví hlavu, ubráníte auto jedině zaparkováním v nedobytné garáži. Podle našeho malého průzkumu mezi motoristy je útok hlodavců nečekaný a dost často už se neopakuje. Obrana při venkovním stání tedy prakticky neexistuje.
Možná jste si už sami všimli, že u benzinek a v prodejnách autopříslušenství můžete koupit spreje proti otravným škůdcům.
Cena láhve s aerosolem o objemu 200 ml se pohybuje kolem 200 Kč a doporučuje se aplikovat dvakrát ročně po umytí motoru či spodku vozu. Lehce lepkavý film, který kupodivu nezapáchá, by se měl opakovat také po větším dešti.
Mnohem komfortnější jsou ultrazvukové plašiče v cenách od 300 do 900 korun.
Hodnotit ale nemůžeme ani jedno. Osvědčenou radu jsme proto hledali v pražské zoologické zahradě. Bohužel ani tady nám neporadili, protože prý problém ochrany proti kunám neřeší.
Obrana od počátků
Napadlo nás tedy obrátit se přímo na výrobce vozů. Problém se má přeci řešit od počátku, tedy stavebních materiálů, ne? Jenže automobilky se shodují v tom, že v současné době neexistuje způsob, jak stoprocentně zabránit hlodavcům v jejich útoku na motorová vozidla.
"Na exponovaných místech jsou hadičky chráněny buď speciální pěnou, či mřížkami z různých materiálů, které je před útokem hlodavců chrání," řekl nám Radek Kňava z kolínské továrny TPCA. "Nicméně čas od času se i u nás objeví překousaná kabeláž například u lambda sondy, kde není možné tento problém řešit mřížkou ani pěnou," dodává Martina Bedrnová za Citroën, který rovněž sjíždí z kolínských výrobních linek jako jedno z trojčat, značené C1.
Kdo mi pomůže?
Když nazaberou spreje, obaly hadiček ani plašiče, co zbývá? Snad už jedině náhrada škod pojišťovnou. Z havarijního pojištění se běžně okousání kabelů hlodavci řeší. Jenže je tady spoluúčast často vyšší než cena kabelů. "Většina poškozených proto událost ani nehlásí," říká Milan Káňa z Kooperativy. Současně ale vzpomíná na případ, kdy dosáhla škoda u BMW osmnácti tisíc a tam už se majiteli vyplatilo volat pojišťovnu.
Letošní novinkou je pak možnost uplatnit škodu z povinného ručení. Zatím to nabízejí jen dvě vlaštovky: Česká podnikatelská pojišťovna a Allianz. Obě hradí z povinného ručení nejen následky přímého střetu (jako třeba Generali), ale i škody na elektroinstalaci, brzdovém a chladicím systému.
Jenže v tuzemsku s tím zatím nemají pojišťovny příliš zkušeností. "Nový produkt mohou sjednávat motoristé zatím jeden měsíc. A po tuto dobu ještě žádné zvíře nemělo potřebu rozkousat kabely motoristovi s touto pojistkou," říká Václav Bálek, mluvčí pojišťovny Allianz, jež nahrazuje škody až do 100 000 korun a bez spoluúčasti poškozeného. "Příliš velký optimismus ale namístě není. Vždyť od kolegů ze Švýcarska například víme, že v rámci havarijního pojištění tam právě tyto případy tvoří zhruba pět procent všech událostí," dodává Bálek. Jen pro představu uvádí, že cena opravy elektroinstalace poškozené hlodavcem činí u Škody Octavia zhruba jedenáct tisíc korun.
Stává se i nám
"Aby trablů nebylo málo, ještě před pravidelnou prohlídkou se po 41 477 ujetých kilometrech rozsvítil na přístrojovce varovný nápis "Check Engine" (= zkontroluj motor)! Diagnostika v servisu odhalila závadu na lambda sondě a pohled na ni dalšího, opět neznámého narušitele našeho červeného kamaráda. Tentokrát ze zvířecí říše: kabel k sondě přeštípala nenasytná kuna."
SM 29/09 Dlouhodobý test Toyoty Auris "Motor měl jednoho mrazivého lednového rána náhle nepravidelný chod, vynechával a závadu signalizovala rozsvícená varovná kontrolka palivového a emisního systému. S getzem jsme se vydali do servisu a zde poruchu prognózovali k našemu překvapení jediným slovem: hlodavec." SM 12/05 Hlodavec prokousl kabel getzu "Ráno usedám do testovacího Yetiho 1.2 TSI a startuji. Motor běží nějak divně, klepe se a auto se nemůže pořádně rozjet.
Na přístrojovém štítu se rozsvítí kontrolka motoru. Co se děje? Vždyť včera večer vše fungovalo. Jakmile otevřu kapotu, je mi všechno jasné - překousaný kabel ke svíčce vyřadil jeden válec z provozu.
O přítomnosti nějakého zvířete vypovídá i roztrhané těsnění na kapotě. Ještě že mám servis Škody Auto prakticky za rohem.
Kabely k Yetimu 1.2 TSI však nemají na skladě (je to horká novinka), jiné jsou krátké a ten překousaný nejde opravit (je uhlíkový). Naštěstí se najde jeden starý kabel z Octavie 1.6 a Yeti 1.2 TSI běží opět jak hodinky."
Ne chuť, ale teplo! Hlodavci jsou přitahováni nikoliv vůní či chutí kabelů a hadiček umístěných v motoru vozidla, nýbrž teplem, které z motoru po odstavení vozu sálá. Veškerá vnitřní ústrojí automobilu v oblasti motoru (hadičky, kabely...) jsou izolována kvůli klepání či teplu materiálem, který je nezbytný pro tichý chod agregátů. Shodou okolností je lákadlem pro hlodavce jako zdroj tepla. Zvláště pak v zimním období je to s nimi jako boj s větrnými mlýny. Samozřejmě se snažíme neustále vyvíjet nové způsoby, jak zabránit jakémukoliv poškození vozidel a jejich součástí. Ale v současné době bohužel není způsob, jak stoprocentně zabránit hlodavcům v jejich útoku na automobily. Kateřina Jouglíčková, Toyota ČR
Uhlídal, ale...
Příčinou škod na autech nemusí být jen volně žijící škodná, ale klidně i domácí mazlíček. Vypovídají o tom spisy pojišťoven. Třeba Česká pojišťovna likvidovala před dvěma lety velkou škodu na zaparkovaných vozech z odpovědnostního pojištění jednoho východočeského majitele autobazaru. Vystavená vozidla mu několik měsíců v noci hlídal spolehlivě vycvičený vlčák. Až do osudné
noci, kdy do objektu vběhla kočka, ukryla se pod jedno z aut a vyšplhala se spodkem až k motoru, kde se schovala. Čtyřnohý hlídač okamžitě zapomněl na výcvikový dril, ve snaze se k vetřelkyni dostat poškrábal auto ze všech stran a ohlodal některé plastové díly. A protože si vybral zánovní, leč relativně drahý terénní vůz, úhrada přesáhla sto tisíc korun. Největší autoškůdci
KUNA Na první pohled si ji můžete splést s kočkou, dorůstá délky asi 30 až 50 cm a dosahuje hmotnosti zhruba dvou kilogramů. Velmi dobře šplhá a leze, v korunách dokonce dokáže přeskočit vzdálenost čtyř metrů. Běžně loví veverky a myši, nepohrdne ani vejci a kolem lidských příbytků odpadky. Potkáte ji ale spíše v listnatých lesích a velkých parcích.
POTKAN Nejčastější návštěvník automobilových motorů. Podle odhadů připadá na jednoho Pražana deset těchto hlodavců. Potkan dosahuje délky až čtyřiceti centimetrů, přičemž skoro polovina připadá na šupinatý ocas. Hlodavce nezastaví ani vysoké zdi, voda v kanalizaci nebo překážka, kterou prý dokáže bravurně rozhlodat či podhrabat. Sežere skoro všechno. Jak je známo, od lidských obydlí vytlačil krysy a hoduje v odpadcích. Běžně ho potkáte i na velkoměstských sídlištích, většinou se nechá zahlédnout v noci.