Blízko hal umírá zvěř (Mladá fronta DNES)
- Kategorie: Zpravy z oboru myslivost
Minimálně stovka jich ročně zahyne pod koly nepozorných řidičů na silnicích mezi halami. Na dopravně vytížených ulicích Těžební a Průmyslová navíc není ani značka varující před zvěří. Řešením by mohl být také plot, který by zónu oddělil od polí. Ovšem už teď je jasné, že nevznikne.
"Ročně nám tam řidiči přejedou šedesát až osmdesát zajíců a kolem padesáti bažantů. Výjimkou není ani přejetá srna. Na dálnici D1 poblíž to jsou pak další desítky kusů," stěžoval si Karel Šrámek z mysliveckého spolku Halaly, který v okolí zóny působí. Myslivci každý týden zónu obcházejí a ze silnic sbírají rozježděnou zvěř. Její chov je přitom stojí tisíce korun. Dvakrát ročně pak v oblasti pořádají hon, při kterém uloví kvůli řidičům méně kusů.
Podle Tomáše Pohla z oddělení myslivosti magistrátu by mohl situaci vyřešit plot. "Kdyby se ze strany od polí postavil podél Těžební a Průmyslové plot vedoucí až k dálnici, pak by to mohlo výrazně zvěři pomoci. Minimálně bažanti by se mezi haly už nedostali," vysvětlil Pohl. Za nutné považuje alespoň zavedení snížené rychlosti na zmíněných ulicích. "Snad by šly i retardéry. Řidiči jsou totiž naprosto bezohlední a jezdí tam velice rychle," dodal Pohl.
Myslivci: Plot nepomůže, nejlépe snížit rychlost
Myslivci ale plot považují za bezúčelný. "Zajíci ho podhrabou a vytvoří si koridor. Pak je budeme mít všechny přejeté v jednom místě. Jediným řešením je snížení rychlosti," řekl Šrámek ze spolku Halaly.
Stavba plotu je nyní složitá také kvůli tomu, že ne všechny pozemky kolem silnic patří městu. "Možná by plot pomohl. Ale město vlastní jen pás kolem silnice. A tak blízko od ní zase stát nesmí. Navíc stavba zhruba kilometru a půl plotu by přišla asi na milion korun. Takže je to teď nereálné," vysvětlil Miroslav Drábek z Odboru dopravy magistrátu.
Nejhorší je, že průmyslová zóna zvířatům nevadí
Potulující se zvěř je také nebezpečná řidičům. "Srážku motorky a srny by nejspíš nepřežil ani jeden z nich," dodal Drábek. Podle něj v Těžební a Průmyslové ulici chybí značka, která by upozorňovala na zvěř. Není tu ani snížená rychlost. "Přitom podnět k nim může poslat kdokoli. Pak se to projedná a dost možná návrh uspěje. Samotná značka stojí pár korun, to problém není," podotkl Drábek.
První haly začaly na Černovické terase vznikat roku 2003. "Rok předtím se tam dělala projektová dokumentace a pozemní úpravy," vzpomínal Martin Potůček z agentury Czechinvest, která má na starosti zahraniční investory.
Oblast byla už v té době obydlená zajíci a bažanty. "Nejhorší je, že jim průmyslová zóna nevadí. Kdyby tam neměli co jíst a neměli svůj klid, nebyli by tam. Ale neumějí kličkovat mezi auty," vysvětlil Tomáš Pohl z magistrátu. Podle Martina Potůčka teď průmyslovou zónu žádný stavební boom nečeká. "Zbývá tam už jen asi dvacet hektarů. To jsou maximálně čtyři budovy," dodal.