Evropský týden zvěřiny – oslava udržitelného a zdravého jídla
- Kategorie: Myslivost
- Přidat nový komentář
Českomoravská myslivecká jednota (ČMMJ) spolu s Federací mysliveckých svazů států EU (FACE) s potěšením oznamují zahájení GAME MEAT WEEK – Evropského týdne zvěřiny. Jedná se o kampaň, která bude probíhat po celé Evropě od 4. do 11. listopadu 2024.
FACE vybízí 7 milionů myslivců z 37 evropských zemí, aby spojili své síly a šířili osvětu – sdíleli informace a benefity spojené s konzumací zvěřiny. Cílem Evropského týdne zvěřiny je propojit všechny příznivce zvěřiny od lesa až po vidličku – kuchaře, ochránce přírody, myslivce a gurmány kvalitního jídla, aby sdíleli na sociálních sítích příspěvky o zvěřině a zvýšili tak povědomí veřejnosti o možnostech zakoupení, přípravy, výhodách a společenských přínosech konzumace zvěřiny.
Maso volně žijící zvěře – zvěřina – je kvalitní a z hlediska zdravé výživy velice hodnotnou potravinou.
„Zvěřina je vynikající přírodní potravina, zdravá a nutričně vyvážená. Vyznačuje se nízkým podílem tuku, jehož složení je příznivé, protože obsahuje méně cholesterolu. V porovnání s masem jatečních zvířat zvěřina neobsahuje stresovou složku,“ vysvětlila prof. Věra Adámková, přednosta Pracoviště preventivní kardiologie IKEM.
Zvěřina pochází z volně žijící zvěře, tedy její produkce je významně menší ekologickou zátěží než jakýkoli farmový chov hospodářských zvířat. Zvěřina je chutná, protože volně žijící zvěř si sama dle chuti vybírá to nejlepší možné složení své přirozené potravy – není krmena průmyslovými krmivy. „Složení potravy se promítá rovněž do výsledné chuti masa,“ poznamenal šéfkuchař Jaroslav Sapík.
Prodej zvěřiny je jedním z ekonomických pilířů fungování myslivosti. Bez něj je myslivost, která je nedílnou součástí hospodaření v krajině a nehmotným kulturním dědictvím ČR, ekonomicky neudržitelná.
„Game Meat Week pomůže sdílet poznatky o pozitivní roli lovu při ochraně, řízení populací volně žijících živočichů a také mysliveckých tradicích,“ řekl Jiří Janota, předseda ČMMJ.
Myslivci dávají ulovené zvěři poctu a společné hony končí výřadem a trubačskými fanfárami. Tím vzdávají čest přírodě, lesu a zvěři. „Myslivecké zvyky a tradice v našem pojetí jsou jedinečné, například v USA existuje pouze lov ve smyslu slovního spojení Game Hunt, tím nelze nahradit myslivost,“ dodal Janota.
Průměrná konzumace zvěřiny na hlavu v ČR je jeden kilogram za rok, což je méně než 1,5 % celkové spotřeby masa. Spotřebitele je třeba informovat tak, aby byla konzumace zvěřiny podpořena.
ČMMJ provozuje webové stránky Pro zvěřinu k myslivcům (prozverinu.cz), kde uživatelé honiteb jejím prostřednictvím nabízejí koncovým spotřebitelům ulovenou zvěř / zvěřinu k přímé spotřebě. Portál přibližuje nemyslivecké veřejnosti konzumaci zvěřiny, která je oproti spotřebě jiných druhů masa zanedbatelná. Jednota spolupracuje s kuchařem Jaroslavem Sapíkem, který předvádí své mistrovství se zvěřinou na veletrzích, food festivalech a podobných akcích pro veřejnost po celé republice. Letos se k známému šéfkuchaři připojila se svojí kuchařskou show herečka Markéta Hrubešová. Stejně jako mistr kuchař Sapík pro největší mysliveckou organizaci nafotila a sepsala několik zvěřinových receptů.
ČMMJ se věnuje propagaci zvěřiny dlouhodobě. „Game Meat Week je cesta, jak můžeme společně prostřednictvím sociálních sítích bourat mýty nejen o zvěřině, ale také o myslivosti jako takové,“ okomentovala kampaň Andrea Güttlerová, manažerka projektů ČMMJ na podporu odbytu zvěřiny.
ČMMJ spolu s FACE vyzývá všechny příznivce zvěřiny: připojte se ke kampani na sociálních sítích v rámci #GameMeatWeek! Pomozte šířit pravdivé informace o zvěřině a o lovu na sociálních sítích, ať už připravujete lahodný pokrm ze zvěřiny, účastníte se akce nebo podporujete etické praktiky lovu.
ČMMJ a její klub Dámy české myslivosti budou dávat různé příspěvky na Facebook a Instagram – zvěřinové recepty, videa apod. Sdílením těchto příspěvku s označením #GameMeatWeek se mohou lidé také zapojit do kampaně.
Jak konkrétně se můžou všichni do kampaně zapojit? Informuje FACE:
Použijte naše oficiální hashtagy: #GameMeatWeek a podělte se o své zkušenosti se zvěřinou.
- Sledujte nás na Instagramu, Facebooku a X (@FACEforHunters), abyste byli informováni o receptech, faktech o udržitelnosti a nejdůležitějších projektech.
- Zveřejňujte svůj vlastní obsah, včetně zvěřinových receptů, kulinářských zážitků a iniciativ na propagaci masa ze zvěřiny. Nezapomeňte nás označit!
- Použijte mediální sadu FACE s dostupnými vizuály, tiskovými materiály a obsahem sociálních médií, které pomohou kampaň umocnit.
Více o kampani najdete na stránkách FACE zde.
TZ ČMMJ